VVD: ook voor cultuurtoerisme gelden de financiële spelregels

Themajaar De Stijl

Het jaar 2017 is door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen  gelanceerd als landelijk themajaar: ‘100 jaar De Stijl van Mondriaan tot Dutch Design’. In samenwerking met culturele en toeristische partners, is dit themajaar een mooie kans om de regio Utrecht te profileren en 250.000 nationale en internationale bezoekers naar de regio te trekken. Voor de dekking van de benodigde € 400.000 wordt de helft gehaald uit de post “Economische Middelen”. Dat vindt de VVD ook logisch gezien het feit dat, in samenwerking met het bedrijfsleven, de economie in de provincie Utrecht wordt gestimuleerd.

Financiële degelijkheid

Voor het resterende deel werd voorgesteld om dit te dekken uit de post “Algemene Middelen”. De VVD heeft hier vraagtekens bij omdat gelden overhevelen uit de algemene middelen alleen mogelijk is tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota. Er zijn daarover strikte afspraken gemaakt om te zorgen dat de provinciale financien op orde blijven. De algemene reserve moet een bepaalde omvang houden om te voldoen aan verplichtingen. Daarnaast zijn er meer goede externe initiatieven en wensen. Daarom is ooit afgesproken niet hap snap te beslissen maar deze extra uitgaven twee keer per jaar (Jaarrekening/ Voorjaarsnota en begroting) integraal af te wegen. De VVD heeft in de vergadering van Provinciale Staten op 21 maart samen met de SP, PVV, SGP en 50PLUS een amendement om het resterende bedrag pas vrij te geven na behandeling in de Voorjaarsnota.

Uitkomst debat:uitgaven themajaar De Stijl binnen begroting 2016

Het amendement heeft het niet gehaald omdat de meerderheid van de Provinciale Staten toch een toezegging wilde doen op het resterende bedrag van € 200.000. Maar wel gedekt binnen de begroting. Zohair el Yassini: “De VVD heeft er door een stevig debat te voeren, mede voor gezorgd dat het resterende deel nu binnen de huidige begroting wordt gedekt. Dus in lijn met de financiele spelregels. Zoals het hoort. Dit betekent dat er niet wordt geput uit de reserves maar dat er netjes binnen de begroting van 2016 een keuze wordt gemaakt.“ De VVD blijft dit dossier in de gaten houden en zal blijven opkomen voor juiste manier van dekking uit de provinciale financiën. Dat is uiteindelijk geld van de belastingbetaler en daar moeten we zorgvuldig mee omgaan.

Voor het debat, klik  hier