SP staat alleen in haar motie van afkeuring aan College

Motie van afkeuring

De aanschaf van dienstauto's door de Provincie was voor de SP voldoende om een motie van afkeuring aan het College in te dienen. Daarin stonden zij alleen in Provinciale Staten.

Voorwaarden voor aanschaf

Gedeputeerde Staten hebben de Statenleden geïnformeerd over het proces van de aanschaf. Daarbij is voldaan aan de voorwaarden, die Provinciale Staten hebben gesteld. Deze voorwaarden zijn bijvoorbeeld kosten, milieunorm B (liever A) , representativiteit en ARBO-verantwoord voor de chauffeur en het kunnen werken achterin. Met de keuze van de Volvo XC90 is de provincie Utrecht de eerste provincie die volledig hybride rijdt. De SP vond de uiteindelijke keuze van de auto echter 'kakkineus' en wil bij een volgende aanschaf graag vooraf meepraten en meebeslissen over een keuze.

Binnen kaders

VVD woordvoerder Anita Vlam:  'Gedeputeerde Staten hebben binnen de door Provinciale Staten gestelde kaders geopereerd en ons geïnformeerd. Wij kunnen ons geen beeld vormen over hoe het meebeslissen door Provinciale Staten plaats zou moeten vinden. Of zouden we met z'n allen ook proefritten moeten gaan maken?'