Nieuw toezichtarrangement voor stationsgebied Utrecht Centraal

Met het toezichtarrangement worden de veiligheidsmaatregelen van de deelnemende partijen op elkaar afgestemd. De maatregelen betreffen zowel fysiek toezicht als cameratoezicht. Dit toezichtarrangement is het derde in de reeks, sinds in 2005 werd besloten om de intensieve samenwerking in het gebied voor het eerst te formaliseren in een toezichtarrangement.

Gemeente Utrecht, Nationale Politie, Provincie Utrecht, Qbuzz, Nederlandse Spoorwegen, Klépierre en Jaarbeurs Utrecht bevestigen hiermee het belang van goede samenwerking op het gebied van sociale veiligheid. Alle partijen streven naar een veilig, prettig en leefbaar stationsgebied voor reizigers, bezoekers, bewoners, winkelpubliek en eigen personeel.

Door ondertekening van het toezichtarrangement onderschrijven de deelnemende partijen de doelstellingen voor een veilig stationsgebied. Ervaringen en gebiedskennis worden met elkaar gedeeld. Problemen kunnen daarmee effectief en efficiënt worden aangepakt en blinde vlekken worden tijdig gesignaleerd.

Station Utrecht Centraal is één van de drukste gebieden van Nederland. In 2015 maakten dagelijks gemiddeld 285.000 mensen gebruik van het station en dat aantal groeit jaarlijks met 2,5 procent. Daarnaast maken Hoog Catharijne (700.000 bezoekers per week),  Jaarbeurs (1.000.000 bezoekers per jaar) en het Beatrixtheater (450.000 bezoekers per jaar) onderdeel uit van het stationsgebied. Met de toekomstige nieuw bouw in het gebied zal het aantal passanten en bezoekers verder groeien.