Provincie gaat ruimtelijke projecten anders aanpakken.

Wie iets wil bouwen, ontwikkelen of veranderen is aan vele regels gebonden. Voordat er echt een schop in de grond kan, zijn aanvragers vaak veel papier en vele maanden of zelfs jaren verder. De VVD wil de regeldruk die inwoners en bedrijven ervaren als ze ruimtelijk iets willen realiseren, verminderen.

Meer ruimte voor experimenten
Het innovatieprogramma van de provincie biedt ruimte om te experimenteren. Woordvoerder Astrid Ens: “Wij zijn daar als VVD enthousiast over, omdat we ervan overtuigd zijn dat het aantal regels kan worden verminderd en dat regels vereenvoudigd kunnen worden”. De VVD zal er scherp op blijven letten dat de vrijheid die deze experimenten geven, in de loop van de tijd niet weer wordt dichtgeregeld. We zijn er van overtuigd dat we met minder regels toe kunnen, zonder concessies te doen aan kwaliteit en mogelijkheden voor inspraak en bezwaar.

Andere rol voor de overheid
Met het innovatieprogramma wordt de komende vier jaar 1,6 miljoen euro procesgeld vrijgemaakt voor diverse projecten. Daarmee wordt ingezet op een andere rol van de overheid en op andere manieren om om te gaan met initiatieven van inwoners en bedrijven. De provincie anticipeert daarmee op de invoering van de Omgevingswet in 2019. Voorbeelden van de projecten die in eerste instantie worden voorgesteld, zijn te vinden in het Programmaplan IFL, zoals bijvoorbeeld het combi-knooppunt De Bilt - Bunnik en de remmen van de bodemdaling in de provincie.