Poep- en plasfabriek op de Isselt geopend

© Cees Wouda

Waterschap betekent niet alleen belasting

De jaarlijkse belasting is meestal het eerste dat je te binnenschiet als je iets hoort over het Waterschap Vallei en Veluwe. Toch ontkomen we niet aan een goed beheer van alle water om ons heen en aan het zuiveren daarvan.

Mest uit poep en plas

Terecht dat het Waterschap zichzelf uitgebreid presenteerde tijdens de open dag die werd georganiseerd naar aanleiding van de opening van de nieuwe energie- en grondstoffenfabriek op bedrijventerrein de Isselt. Hierin wordt uit alle afvalwater, 'poep en plas' van Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Bunschoten en Spakenburg kunstmest gemaakt voor de land- en tuinbouw.

In aanwezigheid van een Kennedy

In de toekomst kunnen er ook nog andere stoffen worden herwonnen, zoals cellulose voor de kartonindustrie en alginaat om verf te maken. Dijkgraaf Tanja Klip strooide samen met gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof en wethouder Wouda van Amersfoort de eerste vervaardigde korrels mest op een plastic bloemenveldje. Bijzonder was dat tijdens deze happening Robert F. Kennedy aanwezig was, een neef van John F. Kennedy.