Luchtkwaliteit geen argument tegen verkeersdoorstroming N233 Veenendaal

De VVD wil het verkeersinfarct op de rondweg Veenendaal snel oplossen. Daarvoor is onderzocht of de luchtkwaliteit dan wel aan de strenge EU normen voldoet. Dit onderzoek is op 30 augustus jl. gepubliceerd. De conclusie: verbetering van de verkeersdoorstroming op de N233 past binnen de normen voor luchtkwaliteit.

Goede doorstroming
VVD mobiliteitswoordvoerder Willem Joustra is erg verheugd over de uitkomst:”Voor de VVD staat vast dat er wat moet gebeuren bij Veenendaal. Het verkeer staat er continu vast. Dit is slecht voor economie en samenleving omdat mensen en goederen onnodig laat op de plek van bestemming zijn. Dat de lucht met de voorgenomen maatregelen veel schoner blijft dan in de jaren 80 is goed nieuws voor verkeer en milieu. Nu is het zaak de weg flink op te waarderen voor een goede doorstroming.”

Aanpak N233
Met de groei van Veenendaal groeit ook het verkeer op de N233. Is al dat verkeer wel wenselijk vlakbij woonwijken? “Teveel partijen vinden 'van-de-Siberische-steppe-aangewaaid blauwgras' belangrijker dan de afspraken en banen van mensen. Het doortrekken van de A30 kan een deel van het vrachtverkeer weghalen bij de huizen en zou beter zijn. Die oplossing is politiek dus helaas niet haalbaar. Dan blijft aanpak van de N233 over.”