Dankzij VVD minder regels in het Utrechtse buitengebied

Rigide beperkingen
De afstand van eierautomaten tot de weg was geregeld. Boeren mochten alleen kleine borden aan de weg zetten om de verkoop van hun streekproducten aan te kondigen. Bootsavers mochten niet. En de boten mochten maximaal 7 meter zijn, ook als ze op eigen terrein lagen. En er moest worden gehandhaafd. Er was geen ruimte in de regels om dat niet te doen als het onredelijk was.

Niet uit te leggen
Woordvoerder Jakob Germs: "Inwoners en ondernemers hadden hier last van. Het was ook niet uit te leggen. Waarom moest de provincie dat allemaal regelen? En waarom kon geen maatwerk worden geleverd als handhaving echt onredelijk is?" Op aandringen van de VVD is de Landschapsverordening, die dit regelt, door de provincie aangepast. Op 19 september 2016 hebben Provinciale Staten ingestemd met de nieuwe verordening.

Meer mogelijkheden, maatwerk en opstap naar nog minder regels
De VVD-fractie in Provinciale Staten van Utrecht is blij met de nieuwe verordening. Het geeft inwoners en ondernemers meer mogelijkheden om te leven en te werken. Het bestuur van de Provincie kan nu besluiten om in onredelijke situaties van handhaving af te zien. Er kan maatwerk worden geleverd. Voor de VVD is dit een goede voorbereiding op de komst van de Omgevingswet. Die zorgt er in 2019 voor dat er in de ruimtelijke ordening, milieu- en omgevingsbeleid minder regels zijn.