Veiligheid van buschauffeurs en passagiers gaat voor

Deur moet open
Een buschauffeur is wettelijk verplicht de deur te openen, zelfs als gemaskerde personen naar binnen willen. Dat blijkt uit antwoorden van het college van GS op vragen van VVD Statenlid Willem Joustra. Dit na een overval op een bus door jonge mannen die zich onherkenbaar hadden uitgedost.

Moedwillige opsporing bemoeilijkt
“Er stonden twee onherkenbaar geklede mannen op een halte in Overvecht. De chauffeur deed de deur open en werd meteen bedreigd met een vuurwapen. Aan de camerabeelden van capuchons heb je bijna niks bij opsporing, dus als de chauffeur de deur gewoon dicht had gelaten was er geen geldlaatje gestolen.” zegt Willem Joustra. Volgens de wet moet een chauffeur de deur openen, ook als hij ziet dat de “instappers” onherkenbaar zijn.

Gelaatsbedekkende kleding uit het OV
“Zeer teleurstellend” noemt Joustra het antwoord. Onze chauffeurs moeten veilig hun werk kunnen doen. Passagiers moeten veilig kunnen reizen. Het helpt als we in een open samenleving kunnen zien met wie we te maken hebben. Deuren dichthouden en wegrijden was veiliger geweest. Het is helaas wachten op de Eerste Kamer, die een wetsvoorstel moet goedkeuren waarin gezichtsbedekkende kleding verboden wordt in het OV.