Amersfoortse leerlingen voeren actie voor verkeersveilige schoolomgeving

Acties voor verkeersveilige schoolomgeving
Woensdagochtend 26 oktober 2016 vond op basisschool Kameleon in de wijk Zielhorst in Amersfoort de kick-off plaats van een serie buurtacties die moeten zorgen voor een verkeersveilige schoolomgeving. Tijdens deze kick-off beloonden leerlingen en leerkrachten van de basisschool ouders en kinderen meewerken aan een veilige ochtendspits.

Leerlingen deelden samen met gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof en wethouder Hans Buijtelaar presentjes uit aan ouders en kinderen die te voet of op de fiets naar school kwamen. Ook reikten zij aan ouders die hun kinderen met de auto naar school brachten ansichtkaarten uit met tips om het verkeer veiliger te maken rondom de school. In het aankomende schooljaar volgen meerdere buurtacties om aandacht te vragen voor een veilige schoolomgeving in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN).

De uitgedeelde sleutelhangers als beloning werden blij in ontvangst genomen. Een beloning stimuleert goed gedrag op een positieve manier. De ouders die hun kinderen wel met de auto naar school brachten ontvingen een ansichtkaart met tips voor veilige parkeerplaatsen. Zo blijft de verkeerssituatie rondom de haal- en brengtijden van de school overzichtelijk. Die wens bleek uit de uitkomsten van een eerder gehouden enquête door VVN. Maar liefst 65% van de ouders ervaart de schoolomgeving als onveilig.

Alle kinderen en ouders verzamelden op het schoolplein waar teamleidster Anita van Schalkwijk het belang van goed gedrag benadrukte. Ook liet zij weten dat er aankomend schooljaar meerdere buurtacties zullen volgen, die door Veilig Verkeer Nederland worden ontwikkeld om een veilige schoolomgeving te creëren. De gedeputeerde van de provincie Utrecht was speciaal bij deze kick-off aanwezig. Zij gaf de leerlingen complimenten over het verloop van de actie, beantwoordde de gestelde vragen en benadrukte de benodigde inzet van iedereen om veilig op school te kunnen komen.

Buurtacties verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is een belangrijk thema voor de provincie Utrecht. De provincie Utrecht ondersteunt daarom acties op gebied van verkeersveiligheid op lokaal niveau. Zij vindt het belangrijk dat inwoners en scholen zelf in actie komen als er een verkeersveiligheidsprobleem speelt. De buurtactie bij basisschool Kameleon in Amersfoort is daar een voorbeeld van. Veilig Verkeer Nederland coördineert deze actie in opdracht van de provincie Utrecht en zorgt ervoor dat alle partijen zoals de school, leerlingen en ouders, bewoners, politie en gemeente betrokken zijn.