Boot in IJsselstein mag blijven liggen in eigen insteekhaven

Vorig jaar augustus werd door de Provincie Utrecht opgetreden tegen de eigenaren van een boot gelegen in een insteekhaven op eigen terrein te IJsselstein.Van de Provincie Utrecht mocht deze boot daar niet blijven, omdat de boot langer was dan toegestaan conform de verordening. Statenlid Jakob Germs stelde daar toen vragen over. De boot ligt keurig op eigen terrein en is niemand te last. Formeel mocht het echter niet. Waarom? Omdat de boot volgens de ene regeling in het landelijke gebied ligt - maar volgens een andere regeling in de bebouwde kom - en is de betreffende verordening daar niet van toepassing. De VVD vindt dat de eigenaren van de boot daar niet de dupe van mogen worden; maatwerk is gewenst.

Aanpassing Landschapsverordening

Mede naar aanleiding van deze vragen is de Landschapsverordening, die deze zaken regelt, aangepast.
Er kan maatwerk worden toegepast als na een kwaliteitstoets is vastgesteld, dat er geen afbreuk wordt gedaan aan de kwaliteit van het landschap. Daarmee kunnen ook onredelijke uitwerkingen van de verordening worden aangepast. Inmiddels is op basis van deze kwaliteitstoets besloten door de Provincie Utrecht dat de boot mag blijven liggen. De VVD is tevreden over dit resultaat.

Verruiming van de regels

Formeel is de boot nog steeds langer dan conform de Landschapsverordening toegestaan was, maar dankzij de mogelijkheid om maatwerk toe te passen leidt dit tot een stukje verruiming van de regels. Tegelijkertijd wordt getoetst of er geen afbreuk wordt gedaan aan de kwaliteit van het landschap, en behouden wij onze mooie Provincie. Overigens zijn ook normen in de verordening verruimd, waardoor volgens de VVD de verordening redelijker is geworden.