Integraal Gebiedsprogramma Rijnhuizen

Eigentijdse herontwikkeling
Rijnhuizen is een prachtig voorbeeld van eigentijdse herontwikkeling. Het is een zeer kansrijk gebied, om diverse redenen, namelijk: om de kantorenleegstand te verkleinen, om een goed gesitueerd gebied in Nieuwegein te transformeren en om woningen toe te voegen in segmenten waaraan nu en in de toekomst behoefte is (en dat betreft zeker niet alleen maar sociale woningen).

Revolving fund
In het verleden zou de provincie in een dergelijk project misschien een hele traditionele rol hebben gespeeld, die van subsidieverlener. Aan de provinciale rol wordt in dit project een wat andere invulling gegeven, die van deelnemer in een revolving fund. Elke euro die de provincie erin steekt, komt weer bij de provincie terug. De provincie als investeerder of financier. Woordvoerder Astrid Ens: “Een mooie stap vooruit als je komt vanuit de rol van subsidieverstrekker.”

Alert blijven op rol
Maar deze nieuwe rol geeft ook een nieuwe zorg: welke projectrisico’s zijn van invloed op deze investeringen? En is deze rol van geldverstrekker er eentje die de provincie wel op het lijf geschreven is? Of kunnen we nog een stap verder gaan in de toekomst en is het denkbaar dat deze rol door een investeringsmaatschappij wordt ingevuld? Wij denken dat innovatieve gebiedsontwikkelingen ook vragen om innovatieve vormen van financiering. Daar wordt met het revolving fund voor Rijnhuizen  een goede eerste stap in gezet.