Algemene Beschouwingen

Begroting 2017: Investeren in toekomst zonder belastingverhoging

In de afgelopen jaren  is er vooral door inwoners en ondernemers hard gewerkt om uit de crisis te komen. Er is nu een stijging van economische groei, huizenverkoop en -prijzen en consumentenvertrouwen. Dat zien we ook in de begroting: een positief meerjarenresultaat, zonder lastenverhoging. De VVD vraagt wel aandacht voor de risico’s en onzekerheden waarmee ook de provincie wordt geconfronteerd, zoals de aanleg van de tram naar de Uithof en wat een volgend kabinet eventueel besluit over de hoogte van de uitkering uit het Provinciefonds. Maar we constateren trots dat er wederom geen lastenverhoging is. Sinds 2009 zijn de opcenten in de Motor Rijtuigen Belasting niet verhoogd, ook niet met inflatiecorrectie.

Voldoende banen?

Maar zijn er over vijf jaar nog wel voldoende banen voor onze kinderen? Als onze dakgoot lekt, zijn er dan goede loodgieters beschikbaar om die te repareren? Kunnen we in de provincie Utrecht nog prettig en veilig wonen? Is de organisatie waar we werken straks nog bereikbaar binnen een aanvaardbare tijd? Kunnen ondernemers nog een nieuw bedrijf starten of groeien met hun bestaande bedrijf? Blijft onze gezondheidszorg op peil en betaalbaar? En gaan meer inwoners merken dat we uit de crisis zijn?

Aan de slag

Om deze vragen straks met 'ja' te beantwoorden, moeten we nu aan de slag. We mogen trots zijn op wat we hier allemaal bereikt hebben. Utrecht staat hoog in de Europese toplijstjes. Maar er zijn nog veel kansen die we kunnen en moeten pakken. Onderwijs moet opleiden voor (technische) banen. Ondernemers krijgen meer ruimte, vooral ondernemers in de maakindustrie. Reistijd moet verminderen door verbetering van infrastructuur en inzet van smartmobility. Wegen en  openbaar vervoer moeten veiliger worden. Doordat met Prinsjesdag geld beschikbaar is gekomen voor de versterking van dijken zoals de Grebbedijk, blijven we ook droge voeten houden. De gezondheidszorg moet mede verbeterd worden en betaalbaar blijven door de inzet van de Economic Board Utrecht. Onze landschappen blijven mooi. Erfgoed restaureren we. Bij de kadernota heeft de VVD naar voren gebracht dat we daarvoor meer gebruik moeten maken van het gebied waarin we liggen: Nederland, Vlaanderen, Noordrijn- Westfalen. Dit gebied heeft zo'n 30 miljoen inwoners met 150 biljoen handelsomzet.  De VVD ziet die lijn terug in de begroting. De begroting 2017 investeert daarmee in de toekomst. En dat zonder de belastingen te verhogen!

Hoe kan het MKB profiteren van de aanwezigheid van kennisinstellingen?

Fractievoorzitter Arthur Kocken: "Utrecht is een ondernemende regio, die Europa's meest competitieve en innovatieve regio is. Utrecht is tevens een ondernemende regio vanwege het feit dat 96% van de bedrijven in de provincie MKB bedrijven zijn. We scoren hoog op het gebied van de kenniseconomie, ...maar hoe zorgen we dat kennis van kennisinstellingen zoals TNO, RIVM, UU bij het (technisch) MKB terecht komt? Hoe bereiken we bij wijze van spreken de loodgieter? Zodat deze gebruik kan maken van de nieuwste inzichten en technieken? Welke rol kan de provincie spelen als verbindend middenbestuur? Het college van Gedeputeerde Staten gaf aan dat er al veel inspanningen worden geleverd. Zo participeert de provincie  in de landelijke  MIT regeling. Worden door de EBU netwerkbijeenkomsten georganiseerd om kennis te delen. Het College heeft toegezegd in kaart te brengen wat er extra voor het MKB kan worden gedaan.

Steuntje in de rug

Ondernemen is niet alleen successen behalen, maar ook succesvol worstelen met de tegenvallers. Soms is daarbij wat coaching en een steuntje in de rug nodig. Zo’n project is er: MKB Doorstart. In dat project worden bedrijven ondersteund die wel perspectief hebben, maar waarmee het om verschillende redenen even wat minder gaat. Er is dan coaching beschikbaar en er wordt soms ook geholpen om overbruggingsfinanciering te regelen. Maar waarom krijgt het geen ondersteuning van de provincie? De VVD heeft het college gevraagd om te onderzoeken hoe MKB Doorstart op een goede manier kan worden ondersteund. Het college heeft dit toegezegd. De VVD hoopt dat we daarmee onnodige faillissementen voorkomen en banen van mensen veilig kunnen stellen.