VVD Utrecht: Vijfheerenlanden van harte welkom

Voortgang in fusieproces met luisteren naar gemeentelijke voorkeur

De vorming van de gemeente Vijfheerenlanden is weer een stap dichterbij gebracht. Het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht heeft geluisterd naar de wens van de gemeenten Vianen, Zederik en Leerdam. Die hebben op 10 november 2015 besloten samen de gemeente Vijfheerenlanden te willen vormen. De VVD is verheugd met het herindelingsontwerp van Gedeputeerde Staten en de keuze  om de nieuwe gemeente in de provincie Utrecht op te nemen. Die keuze sluit aan bij de voorkeur van de colleges van Zederik, Leerdam en Vianen, en van de gemeenteraden van Vianen en Leerdam.

Zorgvuldig proces

De gemeenten hebben de provincies Utrecht en Zuid-Holland aanvankelijk gevraagd samen een herindelingsadvies aan het Rijk op te stellen. Vlak voor de zomer bleek dat deze hier samen niet uitkwamen. In september heeft Minister Blok besloten dat Utrecht het proces moet gaan trekken. De VVD is tevreden dat geen nieuw onderzoek is gedaan, maar gebruik is gemaakt van de vele rapporten die al zijn geschreven en onderzoeken onder de bevolking en interviews die zijn gehouden. Nu is opnieuw het woord aan inwoners en ondernemers om aan te geven wat zij van de fusie vinden.

Meerwaarde

Een meerderheid in de gemeenten kiest voor de provincie Utrecht . De inwoners zijn voor voorzieningen en werk in belangrijke mate op Utrecht gericht. Ook voor de provincie Utrecht levert de nieuwe gemeente een meerwaarde op. Fractievoorzitter Arthur Kocken: “De nieuwe gemeente is van harte welkom. Mooi is dat de gemeente grensontkennend wil samenwerken. Dat past in het pleidooi van de VVD om niet bezig te zijn met nieuwe grenzen, maar bestaande grenzen te openen om met anderen samen te werken.” De komst van de nieuwe gemeente biedt kansen door versterking van de agrarische sector en de verbinding die de gemeente kan leggen met de maritieme sector in Albrandswaard en de Drechtsteden.  Dat is een mooie aanvulling op de in Utrecht sterke kennisindustrie.