Ruimtelijke Structuurvisie Herijkt - vooruitkijken

Recordaantal moties
Negenendertig moties en amendementen werden er maar liefst ingediend bij de behandeling van de Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie (PRS) en de bijbehorende Verordening op maandag 12 december 2016. Met de drie aangenomen moties van de VVD zijn kleine, maar belangrijke stappen gezet om het liberale gehalte van het ruimtelijk beleid omhoog te brengen.

Ruimte bieden aan initiatieven
Wij hebben het College van Gedeputeerde Staten in een motie gevraagd om een voorstel waarin staat hoe de provincie Utrecht wil omgaan met de kansen die de Omgevingswet zal bieden. De huidige PRS is één van de programma’s die in de provinciale Omgevingsvisie zal opgaan, als de landelijke Omgevingswet vanaf 2019 van kracht wordt. Daarom vinden wij het belangrijk dat de PRS nu al voldoet aan de nieuwe wijze van ruimtelijk ontwikkelen van de Omgevingswet. Die past namelijk erg goed bij ons liberale gedachtegoed: het denken vanuit mogelijkheden en het bieden van ruimte aan initiatieven in plaats van ze in te perken met regels.

Klaar voor de toekomst
Een voorbeeld van dit denken vanuit mogelijkheden is de vereenvoudiging die in de PRS gemaakt wordt om de kwaliteit van de kernrandzones te vergroten. Wat de VVD fractie betreft mag er de komende tijd nog meer worden voorgesorteerd op de kansen en mogelijkheden die de Omgevingswet zal bieden!