Ruimtelijke Structuurvisie Herijkt - wonen in de provincie Utrecht

Veel vragen over herijking PRS
De afgelopen tijd heeft de VVD-statenfractie uit alle hoeken van de provincie verzoeken, vragen, suggesties en amendementen ontvangen ter verbetering van de PRS gekregen. We hebben goed geluisterd naar alle op- en aanmerkingen, waarvoor het provinciaal beleid werkelijk de oorzaak van het probleem is. Lokaal draagvlak voor de oplossingen is essentieel: de provincie is er niet voor is om de lokale democratie te omzeilen.

Motie woningopgave
In een motie hebben wij het college van Gedeputeerde Staten samen met de SGP en de PvdA-fractie gevraagd om met gemeenten naar een snellere realisatie van hun woningopgave te kijken. Deze motie is met een grote meerderheid van stemmen aangenomen, omdat veel partijen inmiddels zien dat de woningopgave in de provincie meer aandacht verdient.

Druk op de woningmarkt
Wat blijkt is dat gemeenten druk ervaren op de woningmarkt en erop worden aangesproken dat er onvoldoende bouwlocaties beschikbaar zijn om aan de woningvraag te voldoen. Daar waar er binnenstedelijk te weinig mogelijkheden zijn om aan de vraag te voldoen, zouden wij als provincie moeten meedenken. We willen voorkomen dat mensen hun regio of zelfs de provincie moeten verlaten vanwege onvoldoende aanbod op de woningmarkt.