Betaalbaar wonen in de provincie Utrecht

Wat is het probleem?

In de provincie Utrecht komen steeds meer mensen wonen. Mede vanwege de mooie groene landschappen. En alle Utrechters willen een woning, en graag een betaalbare. Tegelijkertijd willen we met elkaar dat de leefomgeving prettig blijft en niet alles wordt volgebouwd. De VVD vindt het daarom goed dat de provincie Utrecht de voorkeur geeft aan bouwen binnen de bebouwde kom, onder andere op bedrijventerreinen die hun functie hebben verloren. Zo blijft de groene ruimte groen. De provincie helpt daarbij ook gemeenten. Want bouwen binnen de bebouwde kom is vaak duurder en ingewikkelder dan een nieuwe wijk in een weiland. De provincie helpt met kennis, soms geld en meedenken.

Wat is nodig?

Om meer zicht te krijgen op waar het beste gebieden herontwikkeld kunnen worden, en voor wie,  heeft de provincie een werkgroep opgestart. Daarin werken project- en gebiedsontwikkelaars, onderzoeksbureaus, de Woonbond, woningcorporaties en gemeenten samen. Met hen werd gekeken naar wat er moet gebeuren: welk soort en hoeveel woningen er nodig zijn en welke plannen de gemeenten al hebben. Door de grote verschillen in bevolkingsopbouw en marktontwikkeling is het belangrijk om in de steden en kleine kernen met maatwerk in te spelen op de woningbehoeften. Dan weet de provincie ook wat ze niet hoeft te doen, omdat het al goed loopt, en waar ze moet helpen of bijsturen.

Betaalbare woningen heel normaal

De VVD wil daarbij dat gesubsidieerde woningen terecht komen bij de doelgroep waarvoor ze bedoeld zijn: mensen die het zelf niet kunnen betalen. Woordvoerder Neeke Eijsbroek:  "Doorstroom uit gesubsidieerde woningen moet beter. Dat is heel normaal: als je het zelf kan betalen, hoeven anderen toch niet meer voor jou te betalen? Je moet dan echter wel naar een andere, betaalbare, woning kunnen verhuizen. Daarvoor is de bouw nodig van nieuwe woningen. Het liefst zien we die komen door transformatie van leegstaand vastgoed, zoals oude fabrieken, kantoren en scholen, naar woningen. Daar werken de provincie Utrecht en de VVD graag aan mee."