Noodrem OV Concessie

De bestaande OV-concessie met vervoerders staat, onder de huidige omstandigheden van corona, onder druk. Daarom is het college voornemens deze met een aantal jaren te verlengen. De VVD staat achter de intentie van deze plannen, maar houdt vanuit haar kaderstellende en controlerende taak in provinciale staten graag de hand aan de noodrem en heeft het college verzocht om een eventueel pre-besluit voor te leggen aan de staten voor wensen en bedenkingen. De gedeputeerde heeft toegezegd de Staten mee te blijven nemen en inhoudelijk geïnformeerd te houden. Zo kunnen we invloed houden op de inzet van het OV, ook in crisistijd.

Tenslotte heeft de VVD een tweetal voorstellen ingediend voor wijzigingen in de programmabegroting. Het eerste voorstel was het amendement ‘Kwaliteitsnet Goederenvervoer’. Hiermee wordt beoogd de verdere visie op het goederenvervoer te ontwikkelen in samenhang met de beleidsontwikkeling op multimodale knooppunten én initiatieven cq. ideeën in de markt omtrent stedelijke logistiek. Deze heeft een meerderheid gekregen. Ons amendement ‘Veilig op de fiets’ vroeg om actie voor het verbeteren van (lichtgevende) markering en verlichting bij provinciale fietspaden. Voor dit amendement hebben we de toezegging gekregen, dat deze maatregelen onderdeel zijn van een breder pakket aan maatregelen om de fietsveiligheid te verbeteren.