Partiële herziening PRS en PRV in de Provincie Utrecht

Jakob Germs hield in de Statenvergadering van 10 maart jl. zijn maidenspeech over de partiële herziening van de PRS en PRV in de Provincie Utrecht.

Eerst legde hij het verband tussen zijn ervaringen in de gemeente Renswoude en de belangrijke relatie die gemeenten hier hebben met de provincie op het gebied van de ruimtelijke ordening.

Bij de herziening ging Jakob Germs in op een tweetal onderwerpen.
Als eerste de contour bij het Prinses Máxima Centrum. Hij betoogde dat in het belang van de volksgezondheid met voorrang aan dit project aandacht moet worden besteed. Gedeputeerde Krol was dit met hem eens. Hij zei dat het wachten was op de definitieve ruimtelijke onderbouwing van de aanvragers.De voorlopige contour werd breed door Provinciale Staten ondersteund.

Verder vroeg Jakob Germs aandacht voor experimenten met de energievoorziening. De VVD is voorstander van de zogenaamde zonneakkers, zolang ze landschappelijk ingepast worden, geen aanslag doen op kostbare landbouwgrond en geen structurele subsidie vragen.

De partiële herziening werd vervolgens goedgekeurd door Provinciale Staten.