Ontwikkeling Merwedekanaalzone doet kosten OV stijgen

Kostenstijging OV door herontwikkeling

Het stallen van de U-OV bussen wordt € 150.000,- per jaar duurder. De stad heeft de huur opgezegd van de oude stalling. Het opzeggen van de huur komt door de plannen die stad heeft om de Merwedekanaalzone te herontwikkelen. De bussen van de Provincie moeten wel een stalling hebben. Een goedkoper alternatief kon niet worden gevonden.

Te veel belastinggeld nodig

De VVD is niet gelukkig met de prijsverhoging. “We doen juist ons best om de bus met minder belastinggeld te laten rijden” stelt woordvoerder Willem Joustra. “Er moeten nog steeds miljoenen bij om de bussen te laten rijden. Dit helpt niet natuurlijk.” Utrecht is de allerduurste Provincie als het gaat om Openbaar Vervoer. Per inwoner besteedt de Provincie 118,- euro per jaar. Dat komt neer op 152.200.000.- euro.

Niks aan te doen?

Afgelopen maandag stemde de VVD toch in met de duurdere nieuwe stalling. “Er zit niets anders op. We willen bussen laten rijden en dat kan niet zonder stallings- en onderhoudsplek. De Provincieambtenaren hebben echt hun best gedaan om een goed alternatief te vinden. Dit is het beste wat ze vonden. Wel jammer dat de stad Utrecht ons op deze kosten jaagt.”