Wonen met Energie in Rijnenburg!

De VVD-fractie in de provincie Utrecht stelt opnieuw schriftelijke vragen aan het College van Gedeputeerde Staten over de polder Rijnenburg. De VVD ziet woningbouw en de energietransitie  als thema’s die niet anders dan in samenhang met elkaar kunnen worden opgepakt: waarom wordt er niet gedacht aan energieopwekkende woningen?

De provincie Utrecht kent volgens de VVD op dit moment twee grote uitdagingen: het tekort aan geschikte woningen en de invulling van de energietransitie. Voor deze beide uitdagingen wordt gekeken naar de polder Rijnenburg, in de zuidwestoksel van knooppunt Oudenrijn.  Daar mogen echter, volgens het eigen provinciebeleid, op zijn vroegst pas vanaf 2028 woningen worden gebouwd.

Een gemiste kans volgens VVD-woordvoerder Astrid Ens: “Op deze termijn kunnen we niet meer spreken van een oplossing voor de huidige krapte op de woningmarkt. Woningbouw op deze locatie verlicht niet alleen de woningmarkt van de stad Utrecht, maar ook voor de regio Nieuwegein-IJsselstein- Montfoort-Woerden.”

De gecombineerde ontwikkeling van wonen en energie in Rijnenburg biedt  de kans om nú de woonwijk van de toekomst te maken. In het participatietraject dat de stad Utrecht heeft doorlopen, is gebleken dat is participanten vrezen dat de eenzijdige inzet op duurzame energie ten koste gaat van de toekomstige woonkwaliteit. Een terechte vrees, die de VVD weg denkt te kunnen nemen door in te zetten op snelle ontwikkeling van de polder met innovatieve energieopwekkende huizen.

De bijgaande vragen (zie link) zijn inmiddels over dit onderwerp ingediend.