De provincie Utrecht gaat in 2021 ruim 238 mln
uitgeven aan mobiliteit. Het mobiliteitsbudget gaat voor zo’n 157 mln naar het
OV en voor een kleine 81 mln naar het verbeteren of in stand houden van de
algemene bereikbaarheid van de provincie. Dat is veel geld, maar voor de
provincie is mobiliteit dan ook een kerntaak.
Voor de VVD is goed werkende mobiliteit
belangrijk voor de economie en voor de vrijheid van de mensen, die in de
provincie wonen, werken en/of recreëren. Daarom hebben we bij de behandeling
van de programmabegroting 2021 het college van gedeputeerde staten verzocht om
het landelijk en regionaal belang van een integraal mobiliteitssysteem in de
regio Utrecht te blijven uitdragen, vanuit dat perspectief te handelen, de
economische motor draaiend te houden en de draaischijffunctie te koesteren.
Hoewel de gedeputeerde mobiliteit positief heeft geadviseerd om in te stemmen
met deze motie, heeft de meerderheid van Provinciale Staten helaas
tegengestemd.
Opvallend was de stem vóór onze motie van de PvdA. Opvallend, omdat twee dagen later in de media het bericht verscheen, dat de PvdA samen met GroenLinks voornemens was om een motie in te dienen tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Uiteindelijk is deze motie tijdens de statenvergadering van 18 november jl. ingetrokken, omdat onze minister van IenW de dag ervoor het tracébesluit voor de aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht heeft getekend. De VVD is erg blij met dit besluit. Het betekent verbetering van de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid van de Utrechtse Ring, verbetering van de leefomgeving langs deze Ring en minder geluid en in zeer ruime mate meer natuuruitbreiding dan nu helaas moet wijken voor dit algemeen belang.