Veiliger Bodem-, Water- en Milieuplan

Achtergrond
In de Statenvergadering van 7 december 2015 werd het nieuwe Bodem-, Water-  en Milieuplan besproken. De voorbereiding van dit BWM-plan is in de vorige collegeperiode gestart. In december 2014 is het plan vastgesteld door GS en vrijgegeven voor inspraak. In het nu voorliggende plan zijn de reacties uit de inspraakrondes verwerkt. Het gaat hier om een uniek plan door de integraliteit van de thema’s Bodem, Water en Milieu en door de opname in een digitale viewer. Het is meteen de laatste keer dat er een dergelijk plan wordt gemaakt, omdat Bodem, Water en Milieu in de volgende periode onderdeel zal zijn van de nieuwe Omgevingsvisie. Met dit plan wordt voldaan aan de wettelijke verplichting uit de Europese KRW en vanuit de Wet Milieubeheer.

Inhoud
In grote delen van de provincie is de kwaliteit van de fysieke leefomgeving momenteel (veel) beter dan het wettelijk minimum. Dit draagt in hoge mate bij aan de aantrekkelijkheid van onze provincie. Wij willen deze kwaliteit minimaal behouden en waar mogelijk verbeteren. De  VVD heeft aandacht gevraagd voor veiligheid bij vaststellen van het Bodem-, Water- en Milieuplan. Jakob Germs legde de nadruk op waterveiligheid bij dit plan. Zowel de veiligheid achter de dijken, als ook de kwaliteit van het drinkwater. Goed drinkwater is ons levenselixer. Hij benadrukte het belang dat de Staten nadrukkelijker bij waterveiligheid betrokken moeten worden. Verder werd de bodemdaling in het westen van de provincie als belangrijk aandachtspunt naar voren gebracht. Toegezegd werd dat dit de eerste helft van 2016 inzichtelijk is. Er werden door de Staten ook zorgen geuit over de nieuwbouwplannen in Kockengen, het laagste punt van onze provincie.

Vervolg
Het plan biedt ons een totaal overzicht van bodem, water en milieu in onze provincie. Het is nu nog een grote lijn die geschetst is. Op de verschillende onderdelen zullen er uitvoeringsprogramma’s volgen. Hier zal ook een tijdsfasering, prioritering en SMART aanpak van het programma opgenomen worden.