Agenda Vitaal Platteland: houd platteland leefbaar en vitaal

Inspreker
Op de agenda van de Statenvergadering van 7 december 2015 stond ook de behandeling van de Agenda Vitaal Platteland (AVP). In de commissie RGW  was er een inspreker, de heer van Donselaar, voorzitter van LTO Noord. Hij sprak zijn waardering uit voor het feit dat dit plan bottom up tot stand is gekomen. De ondersteuning van de provincie bij agrarische kavelruilen geeft een positieve impuls aan de landbouwstructuur. LTO heeft echter grote moeite met de inzet van 0,5 fte voor het realiseren van natuur binnen de groene contour. LTO is van mening dat iedereen daar zijn eigen verantwoordelijkheid in moet nemen en gemaakte afspraken na moet komen. De VVD kan zich prima in dit standpunt vinden.

AVP
Voor de periode 2016 – 2019 is er 100 miljoen euro beschikbaar voor de natuur en landbouw op het platteland. Het AVP is een ambitieus programma dat veel portefeuilles raakt. De vraag van diverse fracties rijst of de middelen voldoende zijn om de ambities waar te maken. Het plan wordt door de VVD en CDA evenwichtig genoemd. Er is gekozen voor een goede, evenwichtige verdeling van het geld voor landbouw, cultuurhistorie en natuur. Die balans is het sterke aan dit programma. De VVD is wel van mening dat het platteland vitaal moet blijven. Provincie, gemeente en inwoners kunnen niet zonder elkaar. De VVD vindt de leefbaarheid van de dorpen van groot belang en die leefbaarheid moet in de breedte worden bevorderd. Daarnaast vraagt  de VVD fractie vraagt hierbij aandacht voor een zichtbare landbouw. Hiermee bedoelen we een toegankelijk landbouw, die trots is op haar producten. Speciaal punt voor de komende periode is het vrijkomende agrarische vastgoed: hiervoor wordt de eerste helft van 2016 een aanpak vastgesteld. Belangrijk hierbij is een leefbaar platteland en behoud van een vitale agrarische sector.

En nu verder
Het AVP is in de Statenvergadering goedgekeurd. De Provincie Utrecht gaat volop verder met de natuuropgave die zij is aangegaan. Op een integrale wijze wordt aan alle aspecten op het platteland aandacht besteed. Decentrale missie van de provincie is UTRECHT TOPREGIO; oftewel, werken aan een blijvend aantrekkelijke provincie waar het goed wonen is, met een sterke economie, mooie (stads)landschappen en beleefbare cultuur en natuur. De Agenda Vitaal Platteland (AVP) levert een belangrijke bijdrage aan deze missie.