Ontwikkeling Paleis Soestdijk

Op maandag 18 januari jl. is de brief van minister Blok van 21 december 2015 inzake de ontwikkeling van Paleis Soestdijk in de vergadering van de statencommissie Ruimte, Groen en Wonen  besproken. De VVD miste daarin de lokale component in de voorstellen. Astrid Ens, lid van de Statenfractie VVD, heeft daarop een voorstel ingebracht om hier aandacht voor te vragen.

Namens de Statenfracties van de VVD, D66, CDA, GroenLinks, PvdA, PVV, SP, ChristenUnie en SGP is door gedeputeerde Krol de onderstaande tekstsuggestie om het regionale belang van het project te benadrukken ingediend bij minister Blok:

De planvoorstellen die de kans krijgen voor verdere uitwerking, hebben een sterke combinatie van economische, duurzame en culturele elementen in zich. Graag zouden wij daaraan toevoegen dat de toekomstige invulling van Paleis Soestdijk een bijdrage levert aan de lokale economie en aan het visitekaartje van de provincie Utrecht. Wij zien hierin toegevoegde waarde zowel vanuit het perspectief van duurzaamheid als vanuit het perspectief van werkgelegenheid, inclusief de inzet van werknemers met afstand tot de arbeidsmarkt. De provincie Utrecht hecht veel belang aan de netwerkfunctie van plekken als Paleis Soestdijk en ziet meerwaarde in de verbinding van de bestaande bijzondere locaties in de omgeving en deze plek.