VVD-Statenfractie Utrecht: neem gemeenten Vijfheerenlanden serieus

Verzoek gemeenten tot samenvoeging

De gemeenten Vianen, Zederik en Leerdam hebben op 10 november besloten per 1 januari 2018 samen de gemeente Vijfheerenlanden te willen vormen. Zederik en Leerdam liggen op dit moment in de provincie Zuid-Holland. Vianen ligt in de provincie Utrecht. De colleges van B&W van de gemeenten hebben de provincies Utrecht en Zuid-Holland gevraagd samen een herindelingsadvies aan het Rijk op te stellen. Een mogelijk discussiepunt tussen beide provincies is in welke provincie de nieuwe gemeente komt te liggen. De VVD wil voorkomen dat de discussie vervolgens over en niet met de gemeenten wordt gevoerd.

Motie om gemeenten te betrekken

De VVD heeft het initiatief genomen om samen met de fracties van de ChristenUnie, D66, CDA, 50plus, SGP, PvdA en GroenLinks hierover een motie in te dienen in de vergadering van Provinciale Staten op 1 februari 2016. Tijdens die vergadering was het voorstel aan de orde om het herindelingsadvies van de beide provincies voor te laten bereiden door een gezamenlijke commissie. In die commissie zitten gedeputeerden van Utrecht en Zuid-Holland. De motie spreekt vertrouwen uit in het proces, maar vraagt ook om te luisteren naar de gemeenten en de burgemeesters intensief te betrekken en hierover met hen expliciete afspraken te maken. De burgemeesters hebben gevraagd ook lid te worden van de commissie, maar dat is formeel niet mogelijk.

Gemeenten serieus nemen

VVD-fractievoorzitter Arthur Kocken: “De VVD wil de gemeenten serieus nemen. Zij hebben zelf aangegeven te willen fuseren. De burgemeesters hebben tot nu toe hun verantwoordelijkheid genomen voor het proces en weten wat er in de gemeenten leeft. Zij hebben ook stappen gezet om te zorgen dat de buurgemeenten geen nadeel ondervinden van hun fusie. Onder de noemer 'grensontkennend samenwerken' willen de gemeenten op thema's samenwerken met hun buren. Daarbij is niet relevant in welke provincie die liggen. Op die manier vormen ze de verbindende schakel tussen Utrecht en Zuid-Holland en Gelderland. Ik vind dat een mooie vorm van bestuurlijke vernieuwing. De burgemeesters moeten dus mee kunnen praten met de interprovinciale commissie. Zij kunnen het beste aangeven wat er nodig is.”