Provincie Utrecht pakt kantorenleegstand aan

Op initiatief van VVD: aanpak kantorenleegstand

In 2014 stond in onze provincie 1,2 miljoen m2 aan kantoorruimte leeg, zo’n 19% van de bestaande kantoren. Wanneer er niet wordt ingegrepen, veroorzaakt het bouwen van nieuwe kantoren nog meer leegstand. Hierdoor verpauperen bestaande bedrijventerreinen en andere bedrijfslocaties in steden en dorpen. Dit heeft een negatief effect op het vestigingsklimaat, de werkgelegenheid en de leefbaarheid. Dat past niet bij een Europese topregio. Daarom hebben Provinciale Staten in 2014 op voorstel van VVD-gedeputeerde Van Lunteren unaniem besloten de kantorenleegstand aan te pakken. De Provincie neemt de regierol op zich door de kantorenmarkt te reguleren én te faciliteren: door het vernieuwen, herbestemmen en de transformatie van leegstaande kantoren op pand- en gebiedsniveau. Zoals bijvoorbeeld in Nieuwegein, waar kantoorpanden een woonfunctie hebben gekregen.

De kraan dicht

Ook zet de Provincie in op minder nieuwbouw van kantoorruimte: door wijzigingen door te voeren in gemeentelijke bestemmingsplannen. De provincie grijpt daarbij in in de gemeentelijke bevoegdheid, omdat het terugbrengen van de kantorenleegstand een provinciaal belang is. Provinciale Staten hebben in hun vergadering van 1 februari 2016 de Thematische Structuurvisie Kantoren (TSK) 2016 - 2027 vastgesteld. Er wordt per locatie tijdig aangekondigd waar ruimte om kantoren te bouwen (plancapaciteit) via een inpassingsplan zal worden teruggebracht. De gemeenten hebben nog anderhalf jaar de tijd om zelf bestemmingsplannen te wijzigen of de te schrappen plancapaciteit alsnog te benutten. Dat is voldoende om bestaande plannen een juridische bescherming te geven, waardoor ze straks niet door de Provincie kunnen worden geschrapt. En het geeft eigenaren en ontwikkelaars ook voldoende tijd om andere plannen te maken.

Leusden een uitzondering?

Het groeiende softwarebedrijf AFAS heeft de laatste tijd de media-aandacht getrokken vanwege vergevorderde plannen voor nieuwbouw in Leusden (Princenhof). Een bestaand pand is daarvoor gesloopt en daarom is nu formeel sprake van plancapaciteit. AFAS vreest dat als er niet binnen de gestelde termijn groen licht komt voor de bouw van hun Experience Center, de locatie in de TSK wordt geschrapt. De VVD-fractie benadrukte het belang van het behoud van het bedrijf en de werkgelegenheid. Maar beseft ook dat meer gemeenten bedrijven als AFAS binnen de grenzen hebben. In de Statenvergadering van 1 februari was een motie ingediend die inging op een scenario dat het de gemeente Leusden niet zou lukken binnen de beschikbare tijd de plannen van AFAS juridisch veilig te stellen. De VVD-fractie vond dit een lastige afweging. De VVD draagt bedrijven als AFAS een warm hart toe en gunt ze maximale zekerheid. Tegelijk gaf de gedeputeerde aan dat de beschikbare anderhalf jaar voldoende is om AFAS juridische zekerheid te geven. En dat de motie toch nog steeds een risico met zich meebrengt voor het uitvoeren van de inpassingsplannen over anderhalf jaar. De VVD heeft er vertrouwen in dat het de gemeente Leusden lukt om op tijd de werkzaamheden te verrichten. De motie had daarmee voor de VVD te weinig toegevoegde waarde en steunde haar niet. Het juridische risico voor de uitvoering van de gehele thematische structuurvisie over anderhalf jaar, weegt daarvoor te zwaar. Bovendien is de aanpak van de kantorenleegstand in onze provincie te belangrijk. Die moet zorgen dat de provincie Utrecht een economisch sterke en leefbare provincie blijft: een Europese topregio.