Bus Vianen sneller dan tram

“Het doortrekken van de tramlijn naar Vianen levert geen reizigersvoordeel op”. Dat zegt een onderzoek van Provincie Utrecht. Zelfs met de nieuwe wijk “Hoef en Haag” is er geen verbetering in het openbaar vervoer te behalen met het doortrekken van de tram.

Geen reistijdwinst

Statenlid Willem Joustra (VVD) vroeg op 5 oktober aan het Provinciebestuur om het doortrekken van de tramlijn te onderzoeken. Dat was een aantal jaren gelden al eens onderzocht, maar de VVD wilde weten of met de komst van Hoef en Haag het doortrekken van de tram haalbaar zou worden. “De conclusie is dat de tram doortrekken geen reistijdwinst oplevert. Maar het kost wel 10 miljoen euro per jaar extra.” Dan levert het niets op, maar kost het alleen maar. Aanleg van de tramlijn zou afhankelijk van de route 100 tot 175 miljoen euro kosten.

Doortrekken niet doelmatig

Het busvervoer vanuit Vianen is al efficiënt en snel volgens het onderzoek. De tram is langzamer, waardoor er juist minder mensen gebruik zouden gaan maken van het openbaar vervoer. “Voor de VVD moet openbaar vervoer efficiënt en doelmatig zijn. Volgens het onderzoek is het doortrekken van de tramlijn dat duidelijk niet. Wel willen we dat vanaf het begin van de komst van bewoners in Hoef en Haag dat in de gaten wordt gehouden of het openbaar vervoer nog steeds voldoet."