Geen Houtense toestanden bij windmolenpark Vianen

UTRECHT - Inwoners van Hagestein maken zich ernstig zorgen over geluidshinder, slagschaduw en aantasting van het natuurgebied als het windmolenpark in polder Autana in de gemeente Vianen wordt aangelegd. De VVD in de Provincie Utrecht heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College.

Evaluatie Windpark Houten

Eind vorig jaar is het rapport “Evaluatie Windpark Houten” door de Universiteit van Utrecht verschenen. Hierin werden kritische kanttekeningen gemaakt bij het windmolenpark in Houten. De bewoners van Hagestein, verenigd in Team Autana, vragen zich af of Houtense toestanden kunnen worden voorkomen. De geplande molens is Vianen zijn van een zwaarder kaliber dan die in Houten (4,5 MW) en hoger (165,5m). Dat maakt deze windmolens tot een duurzaam schrikbeeld voor de bewoners volgens de pleitnota.

In de Staten vergadering van 7 december 2015 is een motie van VVD, D66, CDA en Groen Links aangenomen “ Leren voor windmolens met draagvlak”. Hierin wordt het College opgedragen lering te trekken uit de conclusies en aanbevelingen uit dit rapport. In Houten blijkt dat de windmolens vaak stil moeten worden gezet vanwege overlast. De VVD vraagt zich af in hoeverre dit ook het geval zal zijn bij het windpark in Vianen, gezien de korte afstand tot bewoning en wat het effect daarvan zal zijn op de uiteindelijke elektriciteitsproductie van de windmolens.