Maidenspeech Ron van Reenen in Statenvergadering 21 maart 2016 over Europastrategie

Nieuwe bestuurders vraagt om nieuwe strategie

Tijdens de PS vergadering van 21 maart hield Ron van Reenen zijn maidenspeech over de Europastrategie. Op 17 en 18 maart was hij mee op werkbezoek van de provincies aan Europa, waardoor hij met eigen ogen had kunnen zien hoe Europa bij kan dragen aan het realiseren van de Utrechtse doelen. Door de benoeming van de nieuwe Europese Commissie en het nieuwe College in de Provincie was er behoefte om de Europastrategie tegen het licht te houden. De Provincie krijgt steeds meer te maken met “Brussel”, zo moeten we bijvoorbeeld  Europese regelgeving naleven en implementeren. De Europese regelgeving wordt steeds belangrijker, waardoor het zaak is deze regelgeving uitvoerbaar en nuttig te houden.

Ambitieus maar nog te weinig concreet

De Europastrategie is een ambitieus strategisch plan dat inzicht geeft in de betrokkenheid van de Provincie bij Europa. Wat de VVD betreft blijft het echter nog teveel op de hoofdlijnen. Voor 2017 en verder vragen wij Gedeputeerde Staten om per inhoudelijke opgave concrete SMART doelstellingen te formuleren.

Over de grenzen

Economie, samenwerking en kennis kennen geen grenzen. Vergelijk dit ook met de presentatie die Peter Savelberg onlangs gaf voor lokale VVD bestuurders. Samenwerking tussen regio's, steden en andere samenwerkingsverbanden moeten elkaar versterken i.p.v. beconcurreren. Daarvoor moet je over je grenzen durven kijken. De VVD stemt in met de strategie en werkt graag mee aan de succesvolle realisatie er van.