Experimenteren met drones

Het CDA en de VVD in de Provinciale Staten van Utrecht vragen de Gedeputeerde Staten om in samenwerking met gemeenten en onderwijsinstellingen een locatie aan te wijzen waar geëxperimenteerd en geoefend kan worden met drones. Aanleiding zijn de vele mogelijkheden die er ontstaan door de snelle ontwikkelingen op dit gebied, met name op het gebied van spoedeisende hulp.

De partijen zien kansen voor de provincie om mogelijkheden als AED vliegende drones te faciliteren. De Technische Universiteit Delft ontwierp deze autonoom vliegende drone die een AED razendsnel aflevert direct bij de patiënt. Hulpverleners verliezen hierdoor geen kostbare tijd en kunnen de reanimatie of andere hulpverlening direct starten. Hierdoor kan de eerste medische zorg al in de eerste minuten na een incident worden geleverd.

CDA Statenlid Derk Boswijk: ‘Innovaties op het gebied van drones nemen een enorme vlucht. Natuurlijk zijn er regels nodig voor veiligheid en privacy. Deze strenge regels zorgen er echter ook voor dat innovatie en experimenten telkens moeilijker worden, terwijl we als Provincie Utrecht graag bekend staan als innovatieve regio. Graag zien we daarom dat er gekeken wordt naar mogelijkheden voor een experimenteerruimte en een pilot.’

VVD Statenlid Ron van Reenen: ‘Een drone, voorzien van een AED, kan worden ingezet bij hartfalen, verdrinkingen, trauma's en ademhalingsproblemen. Met de responssnelheid van de drone stijgt de overlevingskans van de patiënt na een hartstilstand van 8% naar 80%. De drone vindt zijn weg via de GPS coördinaten van de patiënt. De drone kan snelheden halen van ongeveer 100 km/u, weegt 4 kilo en kan 4 kilo last dragen.’