Vervoersplan Utrecht is fileplan

Utrecht begint alvast aan haar fileplan, zonder onderbouwing.” Stelt de VVD in Provincie Utrecht. Bewoners van Lunetten en Hoograven krijgen vast een voorproefje nu de ‘t Goylaan op de schop gaat. Het verkeer moet rekening houden met een half uur extra reistijd. De VVD denkt dat mensen die de stad in willen vanaf de oostkant ook last gaan krijgen van de maatregelen.

Wordt stadsfile provinciefile?
Statenlid Willem Joustra (VVD) maakt zich zorgen over de effecten van het gemeentelijk vervoersplan op het omliggende wegennet. “Als de
‘t Goylaan vast staat, slaat dat terug op de Waterlinieweg. Die staat weer in verbinding met de provinciale wegen aan de zuid- en oostkant van Utrecht.” De bussen zijn van de Provincie, en ook bussen zullen vertragingen oplopen. Daarmee wordt het vervoersplan van de stad een probleem voor de Provincie. Als de weg is aangepast, zal maar de helft van het autoverkeer erop passen. "De antwoorden van het Provinciebestuur op mijn vragen hierover waren niet geruststellend."

Lopen sneller dan de bus?
GroenLinks wethouder van Hooijdonk stelde eerder dat de maatregelen uit het vervoersplan geen grote gevolgen voor het omliggende wegennet hebben. De Provincie zegt dat Utrecht geen overtuigende onderbouwing heeft gegeven daarvoor. “Utrecht denkt blijkbaar dat als je automobilisten pest, mensen vanzelf met de bus gaan of gaan fietsen. Sinds 2013 groeit het aantal huishoudens in de stad met een auto. Ik kan me niet voorstellen dat die mensen een auto alleen maar hebben om hem langs de stoep te parkeren. De stad bezoeken met de auto wordt er in elk geval niet aantrekkelijker op. Niemand durft te zeggen wat dat voor gevolgen heeft voor de lokale economie.” Aldus Joustra die zegt de situatie blijvend te zullen volgen.