Cultuur is de economische drager van onze Topregio

In onze provincie zijn cultuur en cultureel erfgoed belangrijke economische dragers die zorgen voor een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners. Juist door in te zetten op die sector, ontstaat een aantrekkelijke regio waarin geleefd, gewoond en gewerkt kan worden. De VVD vindt dat de Provincie zich daarbij moet richten op haar kerntaken. Dat betekent dat we geen taken op ons nemen die bij gemeenten of het Rijk horen.

Verbinding zoeken

Samen met gemeenten en het Rijk werken we eraan om het beste te realiseren voor onze inwoners, ook op het gebied van cultureel erfgoed. Statenlid Zohair el Yassini: “De inzet van de Provincie moet dus gericht blijven op het faciliteren van culturele organisaties, zodat zij versterken en onderling verbonden worden. Hierbij ligt de nadruk op cultureel ondernemerschap en zelfredzaamheid van de sector.“

Inspirerend voorbeeld

Deze samenwerking en cultureel ondernemerschap zijn duidelijk te zien bij de historische buitenplaatsen en landgoederen. Samen met het Rijk (BRIM-subsidie), gemeenten, bedrijven en instellingen helpt de Provincie monumentale panden met cofinanciering van restauratie. Juist historische buitenplaatsen en landgoederen hebben naast culturele aantrekkingskracht ook een ruimtelijke, recreatieve en toeristische impact op onze regio. De culturele waarde van deze monumenten is dus direct gekoppeld aan de ruimtelijke en economische waarde die voor onze Topregio van belang zijn. Daarom vindt de VVD dat historische buitenplaatsen en landgoederen voorrang moeten krijgen bij toekenning van renovatie- en restauratiegelden uit het Fonds Erfgoedparels. Ook dit is vastgelegd in de nieuwe Cultuurnota en daar is de VVD zeer blij mee.

Cultuurnota

De Cultuurnota is in de Provinciale Statenvergadering op 18 april jl. vastgesteld en heeft de steun gekregen van de VVD. Door deze nota uit te voeren wordt cultuur onderkend als belangrijke economische drager, die mede zorgt voor onze positie als meest concurrerende regio van Europa.