Voorrang Utrechtse initiatieven bij verplaatsing beelden Jits Bakker

Voorrang Utrechtse initiatieven bij verplaatsing  beelden Jits Bakker

De VVD in de provincie Utrecht wil graag dat onze inwoners kunnen blijven genieten van de beelden van  kunstenaar Jits Bakker. Daarom krijgen wat de VVD betreft initiatieven die van binnen de provincie komen voorrang. Zo blijft de volledige collectie van de kunstenaar in de provincie Utrecht. Wel vindt de VVD dat initiatieven voor nieuwe locaties van buiten het provinciebestuur moeten komen. Ook moeten Gedeputeerde Staten  in gesprek blijven met Het Utrechts Landschap, de Stichting Jits Bakker Collectie, de nabestaanden en eventuele initiatiefnemers.

Voor het artikel in het AD, klik op: http://goo.gl/5JsS38

Taak voor de gemeenten

De VVD heeft hierover vragen gesteld, omdat het Utrechts Landschap (HUL) een andere locatie voor het beeldenpark van Jits Bakker op Landgoed Beerschoten wil. De VVD benadrukt dat de provincie niet gaat over het beeldend kunstbeleid en dat gemeenten hieraan zelf invulling moeten geven. De beelden van Jits Bakker zijn echter in eigendom van de Provincie Utrecht.

Behouden voor Utrecht

De VVD is blij dat Gedeputeerde Staten hebben toegezegd dat initiatiefnemers binnen de provincie voorrang krijgen bij gesprekken en dat het doel is de beelden voor Utrecht te behouden. Nu is het aan de initiatiefnemers in de provincie om met goede ideeën te komen, zodat onze inwoners kunnen blijven genieten van de beelden van Jits Bakker.