Topregio Utrecht uitbreiden

Op 12 mei 2016 heeft de Economic Board Utrecht in het Provinciehuis een bijeenkomst georganiseerd over de concurrentiepositie van de regio Utrecht in internationaal perspectief. Bij die bijeenkomst sprak de heer Peter Savelberg over de Tristate City. Een 'regio' die zich uitstrekt vanuit de Randstad via Vlaanderen en het Ruhrgebied naar Noord Nederland. Een regio die in 2025 concurrerend kan zijn op wereldniveau.

Europastrategie versterken
De Europastrategie van de Randstadprovincies is een versterking van de Utrechtse Europastrategie, omdat er in gezamenlijkheid vanuit het Huis van de Provincies in Brussel effectiever en efficiƫnter gelobbyd kan worden. Volgens de VVD biedt de Europastrategie kansen om de Europese fondsen voor economische ontwikkeling zoveel mogelijk te benutten en dat deze voor het MKB goed toegankelijk moeten zijn. In de Europastrategie werkt de provincie Utrecht samen met andere provincies, waardoor er een sterkere lobby gevoerd kan worden. De VVD ondersteunt de Europastrategie dan ook volmondig.

Over grenzen heen willen kijken
Zowel de Europastrategie als Tristate City vragen een andere houding van bestuurders. Woordvoerder Ron van Reenen: 'Niet vasthouden aan eigenbelang, maar denken in het belang van een regio, niet alleen in je eigen Provincie kijken, maar over de grenzen heen te willen stappen. Alleen dan kan er een economische topregio ontstaan die er in de wereld toe doet.'