Provinciale Staten willen steun voor Kamp Amersfoort

Uitbreiding kamp Amersfoort

Het Nationaal Monument Kamp Amersfoort gaat uitbreiden om het verhaal van het kamp levend te houden. Ook is de uitbreiding nodig om het groeiend aantal bezoekers te kunnen verwerken. De VVD vindt, samen met het CDA, SGP, GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren en 50PLUS,  het belangrijk om de herinnering levend te houden aan wat zich in de jaren 1940-1945 in en rondom Kamp Amersfoort heeft afgespeeld. Daarom hebben deze partijen een motie ingediend om hun steun uit te spreken voor Kamp Amersfoort.

Herinnering levend houden

VVD fractievoorzitter Arthur Kocken: “De Provincie Utrecht heeft met Kamp Amersfoort in Utrecht voor inwoners, overheden en onderwijsinstellingen een plek om zich te bezinnen op het verleden en om lessen van het verleden door geven aan nieuwe generaties.”

Om het kamp gedeeltelijk in oude staat te herstellen is 5,5 miljoen euro nodig. Ook de vrijwilligers zien de noodzaak van de verbouwing in. Financiering wordt gedaan door fondsenwerving, een crowdfundingactie met o.a. verkoop van aandelen en door overheidsgelden.

Concrete plannen nodig

Om een goede afweging te kunnen maken hebben Provinciale Staten nog wel concrete plannen nodig  van het Nationaal Monument Kamp Amersfoort. Maar in beginsel staat een meerderheid in Provinciale Staten positief tegenover financiële steun vanuit de provincie. De VVD heeft, samen met andere partijen, het provinciaal bestuur gevraagd verder gesprekken te voeren met Kamp Amersfoort en de uitkomsten hiervan te betrekken bij de Begroting van 2017.