VVD trots op Kadernota

1. VVD trots op Kadernota

Sluitend meerjarenperspectief

De VVD-fractie in Provinciale Staten van Utrecht heeft maandag 4 juli 2016 tijdens de Statenvergadering met goedkeuring ingestemd met de Kadernota 2016. Deze bevat de hoofdlijnen voor de Begroting 2017 en de stand van zaken voor 2016. Kort samengevat: de financiën zijn gezond. Wederom kan de provincie een sluitende meerjarenbegroting tegemoet zien met lage lasten voor inwoners en bedrijven. VVD-fractievoorzitter Arthur Kocken: “De financiën zijn bij dit College in goede handen”.

Investeringen en Kamp Amersfoort

Ook kan de VVD-fractie zich herkennen in de investeringen die in de Kadernota zijn voorgesteld, zoals    de vernieuwings- en uitbreidingsplannen van nationaal museum Kamp Amersfoort. De plannen moeten nog financieel concreet worden ingevuld;  dan kunnen ze worden beoordeeld. In de Kadernota geeft het College aan er positief tegenover te staan. Samen met andere fracties heeft de VVD-fractie een motie ingediend om zelf ook die uitspraak te doen. Uit de bespreking bleek dat alle fracties positief staan tegenover de plannen van het museum. VVD-fractievoorzitter Arthur Kocken: “Het is belangrijk om deze geschiedenis voor nieuwe generaties levend te houden”.

T.b.v. de Algemene Beschouwingen over de Kadernota heeft Arthur Kocken een artikel, Banen door grenzeloos verbinden, geschreven. Dat vindt u in de bijlage.

2. Provincie Utrecht moet alert zijn met Brexit

Bij de bespreking van de provinciale Kadernota 2016 heeft VVD-fractievoorzitter Arthur Kocken aandacht gevraagd voor de gevolgen van de Brexit. Economisch gaat het weer beter met Nederland dan in de afgelopen jaren. Daar hebben inwoners,  ondernemers en overheid met elkaar hard aan gewerkt. Voor de VVD draait het erom te zorgen dat de welvaart blijft.

 Brexit raakt ook Utrecht

Met de discussie over de gevolgen van de Brexit blijkt die welvaart niet vanzelfsprekend te zijn. Het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie kan ook banen van mensen in de provincie Utrecht raken. En het kan kansen bieden. Er is nog veel onduidelijk. In Londen, in Brussel, in Den Haag, in Utrecht. Pas in de loop van de tijd zal meer duidelijk worden. De VVD wil wel graag snel met het College en andere fracties van gedachten wisselen over de eventuele kansen en risico’s zoals die nu bekend zijn. VVD-fractievoorzitter Arthur Kocken: “We moeten de vinger aan de pols houden”

 

College zegt bespreking toe

Het College van Gedeputeerde Staten heeft op de vraag van de VVD toegezegd op een rij te zetten wat bekend is aan risico's en kansen.  Na het zomerreces zal dit worden besproken met de Statenleden.

 

 3. Banen door grenzeloos verbinden

Provincie Utrecht als stedelijke topregio

De VVD- fractie in de Provinciale Staten heeft al eerder aandacht voor gevraagd voor de internationale positie van Utrecht. Ook bij de behandeling van de Kadernota 2016 heeft de VVD er op gewezen dat de infrastructuur van de provincie Utrecht illustreert dat we in het midden liggen, tal van regio’s verbinden. Met naast ons bijvoorbeeld Amsterdam, Eindhoven en onze ‘eigen’ FoodValley. Mede door die ligging zijn we Europa’s meest competitieve regio; een topregio. Hoe we daarmee omgaan, kansen benutten, is onze verdienste. Het is hier goed ondernemen en werken, studeren, en prettig wonen tussen mooie landschappen en fraai erfgoed. Maar hoe gaan we daar naar de toekomst mee om? De stedelijke regio’s worden steeds bepalender voor onze economie. En hoewel we binnen onze provincie kleine kernen hebben waarvoor we zorg moeten hebben dat het er goed leven blijft, is de provincie te zien als een stedelijke regio, met mooie landschappen als stadsparken. En met 1,3 miljoen inwoners.

 

Maak gebruik van ligging in een metropoolregio

Aan de hand van beeldmateriaal zoals beschikbaar op de website  www.tristatecity.nl met de lichtintensiteit in de nacht wordt nog eens duidelijk dat een investeerder van elders op de wereld niet direct Utrecht, of Amersfoort zal zien. Hij ziet dan de grootste Europese  metropool, die in zijn ogen een geheel is, namelijk Nederland, het Ruhrgebied en Vlaanderen. In 2025 woont 70% van de wereldbevolking in grote steden... er ontstaan 60 zeer grote agglomeraties met 15-30 miljoen inwoners. Dit gebied is er dan een van: 30 miljoen inwoners en 150 miljard handelsomzet. Het ligt allemaal om ons heen. De VVD heeft opgeroepen dat inzicht te benutten. VVD-fractievoorzitter Arthur Kocken: “Dit is geen exclusief VVD-inzicht. Wij vinden wel dat we met deze blik moeten kijken naar de kansen die voor het oprapen liggen. We moeten ons niet richten op discussies over grenzen, maar over grenzen heen durven stappen. Dat creëert banen.”

 

College gaat aan de slag

De VVD-fractie heeft een aantal vragen aan het College gesteld om de kansen te benutten. Wat doen we qua presentatie nu al om gebruik te maken van de kracht van onze buurregio's? En wat kunnen we nog meer doen? En hoe kunnen we samenwerken in acquisitie, maar ook ontdekken waar we in productontwikkeling en handel meer kunnen samenwerken? En hoe kunnen we ons naast de anderen specialiseren zodat we voor elkaar toegevoegde waarde hebben? Hoe kan vanuit Utrecht, vanuit onze verbindende rol, de samenwerking met andere regio’s worden opgestart? En in hoeverre werkt het daarbij belemmerend dat gedeputeerden voor elke buitenlandse reis toestemming moeten aanvragen? Het College gaf aan deels dit verhaal al op te pakken, maar ook met de Staten te gaan verkennen wat er nog meer kan. Toegezegd is ook dat samen met het Rijk, Eindhoven en de andere Randstadregio's bekeken zal worden hoe samenwerking met regio's in Vlaanderen en Nordrhein-Westfalen kan worden opgestart. En het College gaf ook aan dat de huidige regels voor reizen het soms belemmeren om snel in te spelen op kansen door bezoeken aan Duitsland of België. Het College komt met een voorstel voor praktischer regels waarbij de verantwoording aan de Staten natuurlijk overeind blijft.

 

4. Veranderende Economie: omscholing   

De economie verandert. De dienstensector (banken, verzekeraars) ontslaat op dit moment veel mensen. De dienstensector is op dit moment nog van groot belang voor de Utrechtse werkgelegenheid. De VVD-fractie heeft bij de behandeling van de Kadernota 2016 op 4 juli 2016 het College van Gedeputeerde Staten gevraagd om actief in te spelen op :Wat zijn de kansen voor de mensen die daarin werkzaam zijn? Kunnen zij worden omgeschoold naar bijvoorbeeld ICT? We horen immers dat daar veel vacatures open staan, maar dat HBO- en MBO-instellingen er door landelijke regels niet op kunnen inspelen. Fractievoorzitter Arthur Kocken heeft het College gevraagd of de provincie, desnoods via Haagse overleggen, de instellingen een handje kan helpen om om te scholen. Het College heeft toegezegd zich daar in IPO-verband sterk voor te maken.

 

5. Veranderende economie: vakmanschap

In het economisch beleid van de provincie Utrecht wordt veel aandacht besteed aan ‘slim’, de kennissector. De VVD heeft bij de behandeling van de Kadernota 2016 op 4 juli jl. gesteld dat er ook meer aandacht moet zijn voor ‘vakmanschap’: technici en de maakindustrie.  In de Kadernota worden extra middelen beschikbaar gesteld voor de aansluiting van (V)MBO- onderwijs  op de arbeidsmarkt. Fractievoorzitter Arthur Kocken: “Dat is prima, want mensen moeten worden opgeleid voor werk, niet voor werkeloosheid. Maar het gaat verder dan dat. We moeten dan ook zorgen dat het mogelijk is dat er banen voor (V)MBO'ers zijn.” Met de PvdA is daar samen een motie voor ingediend.

Maakindustrie: alert op belemmerende regels

De  maakindustrie dichtbij zorgt voor lagere transportkosten. En kansen voor (V)MBO’ers. De VVD heeft al eerder gepleit voor (letterlijk) meer ruimte voor de maakindustrie. Concreet heeft de VVD bij de bespreking van de Kadernota gevraagd om bij aanbesteding (ook infrastructurele projecten) ruimte voor startups met innovatieve ideeën te creëren. Het college gaf aan dat te doen, en er nog eens extra naar te kijken. Samen met de ChristenUnie heeft de VVD een motie ingediend om de nieuwe geluidswal bij Woerden (A12) technisch innovatief te laten zijn (lucht zuiverend, hernieuwbare energie). Daarnaast is door de VVD gevraagd om bij nieuwe bestemmingen voor leegstaand vastgoed ook oog te hebben voor maakindustrie, technische bedrijven en ambachten. Dit is in belangrijke mate 'aan de markt', maar het College heeft toegezegd naar de Staten terug te komen als regels belemmerend blijken te zijn.  

Slimme loodgieter

De VVD-fractie heeft ook gevraagd hoe we de innovatie elders in de Economic Board Utrecht (EBU) bij de MKB'ers, zoals de loodgieter, bekend wordt zodat deze ervan kan leren? Hoe worden we echt een ‘slimme’ regio? De VVD vindt het van belang dat het Utrechtse MKB ook kan profiteren van technische innovaties aan de universiteiten. Dat zorgt voor echte banen. En de wisselwerking met de praktijk zorgt voor nieuwe innovaties. Het College heeft geantwoord dat het hierover in gesprek gaat met de EBU. De VVD zal dat nauwlettend volgen.

 

6. Reistijd

Reistijd, hoe lang mensen nodig hebben om bij een bestemming aan te komen, blijkt steeds belangrijker te worden. Belangrijker dan de vervoersvorm. Bij de behandeling van de Kadernota 2016 in Provinciale Staten heeft de VVD-fractie daarop gewezen. Dat is een belangrijker thema dan  de discussie over door de overheid gewenste  mobiliteitsvormen – waarin wat de VVD betreft inwoners zelf hun keuze moeten kunnen maken. VVD-fractievoorzitter Arthur Kocken: “Reistijd is geld.” Juist de korte afstanden zijn pluspunten van het economisch samenhangende gebied Nederland, Vlaanderen en Nordrhein-Westfalen (www.tristatecity.nl)  Maar dan moeten er geen files staan, dan moeten de treinen (op tijd) rijden …. En zelfs dan….Daarom heeft de VVD aan het College gevraagd of in de infrastructuuroverleggen met het Rijk en andere provincies eens vanuit tristatecity -perspectief naar de noodzakelijke verbindingen te kijken. Regio’s zijn voor zichzelf aan het knokken, terwijl je naar de grotere schaal moet kijken. Want grenzeloos verbinden levert banen op. Het College gaat met het Rijk overleggen over deze gedachte.

 

Mobiliteitsmanagement: zelf het meest passende vervoersmiddel kunnen kiezen

Uit de Smart Mobility Challenge tijdens de laatste Campusparty in de Jaarbeurs (mei 2016) kwam als winnaar ApiJam. Deze app richt zich op een persoonlijk reisadvies dat  rekening houdt met  agenda, weersomstandigheden en verkeersdrukte. Een week vooruit kan gepland worden a.d.h.v. te verwachten verkeersdrukte en de weersverwachting. Op basis van persoonlijke voorkeuren adviseert de app je welk vervoermiddel je die dag het best kan gebruiken. Op een vraag van de VVD-fractie gaf het College aan nu bezig te zijn (met partners) om te kijken hoe dit idee benut kan worden in het mobiliteitsbeleid. Ook bekijkt het College op verzoek van de VVD of het go-bike initiatief met elektrische fietsen door de EBU niet alleen in de stadsregio Utrecht kan worden ingezet, maar in de hele provincie.  Het kan knelpunten op industrieterreinen oplossen, maar ook bijvoorbeeld bij Het Nationaal Militair Museum in Soest.

Makkelijker met het openbaar vervoer reizen

De VVD-fractie wil dat reizigers met het openbaar vervoer niet meer hoeven in en uit te checken bij elke overstap – maar gewoon bij vertrek en aankomst. Op dit moment worden miljoenen verdiend door OV-bedrijven omdat mensen vergeten in- en uit te checken. En het is eigenlijk niet meer van deze tijd. Het College zou daarvoor bij het Rijk moeten aandringen dat provincies in aanbestedingen voor het openbaar vervoer de eis kunnen stellen dat vervoerders gegevens met elkaar uitwisselen. Want dat blijkt de cruciale factor te zijn. Het College gaat hiermee in IPO verband verder.