Provincie krijgt bronzen troffel voor herstel vechtoevers

Bronzen troffel voor Provincie Utrcht en Waterschap AGV

De gemeente Stichtse Vecht reikt jaarkijks de bronzen troffel uit voor de eigenaar/initiatiefnemer/uitvoerder van het mooiste / best gerestaureerde monument van deze gemeente. De gemeentelijke prijs wordt, op voordracht van de historische kringen, uitgereikt op Open Monumentendag.

De herstelwerkzaamheden aan de Vecht zijn voor de historische kringen in Stichtse Vecht aanleiding geweest om naast het Waterschap Amstel Gooi en Vecht (AGV) ook de provincie Utrecht voor te dragen voor de Bronzen Troffel in 2016. Op zaterdag 10 september jl. om 17.00 uur, tijdens Open Monumentendag, vond de uitreiking plaats van de twee Bronzen Troffels aan de voet van de Grote Kerk in Loenen aan de Vecht.

Dit jaar twee troffels uitgereikt

De afgelopen tijd is de provincie druk geweest met het herstel van de historische waterstoep van buitenplaats Herteveld, inclusief de historische dakpanbeschoeiïng aan diezelfde kant van de Vecht. Wethouder monumenten, Živković-Laurenta: “Het is heel bijzonder dat er dit jaar twee troffels worden uitgereikt, echter alle partijen hebben een zeer belangrijke rol gehad bij het behoud van de historie van deze streek. Daarom ben ik blij dat zowel de provincie Utrecht als het Waterschap Amstel Gooi en Vecht de prijs in ontvangst willen nemen.”

Gedeputeerde mevrouw Jacqueline Verbeek-Nijhof nam de bronzen troffel namens de provincie in ontvangst. Bestuurder de heer Pieter Kruiswijk, deed dat namens het Waterschap AGV.

Het Waterschap AGV heeft de Vecht uitgebaggerd en renovatie van de brug uit 1647 gecoördineerd. De sluisdeuren moesten gerenoveerd worden met inachtneming van de monumentale status omdat deze sinds 2013 beschermd Rijksmonument zijn in het kader van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Bereikbaarheid Provinciale wegen en behoud cultureel erfgoed gaan hand in hand.

In 2014 heeft de provincie  een Meerjarenplan opgesteld om onze ca. 10 km grondkerende constructies langs de provinciale wegen gestructureerd en planmatig te onderhouden met als doel veilige en betrouwbare wegen.

In april 2016 heeft de aanbesteding van het project (vervangen grondkerende constructies ca. 2 km verdeeld over 13 locaties in de provincie Utrecht) plaatsgevonden. De dakpanbeschoeiingen (ca. 1 km) langs de provinciale weg N402/ De Vecht en een historische waterstoep waren een onderdeel van dit project. Dakpanbeschoeiing is een bijzondere vorm van beschoeiing die stamt uit de 18e en 19e eeuw.

Jacqueline Verbeek-Nijhof: “Mooi om te zien dat hier de werkzaamheden gericht op de het veilig houden/ maken van de provinciale weg hand in hand kunnen gaan met het behoud van het cultureel erfgoed.”