Vernieuwing stationsgebied Driebergen-Zeist van start

Officieel startsein

Op vrijdag 16 september 2016 gaven de gemeenten Zeist, Utrechtse Heuvelrug, de provincie Utrecht, NS, ProRail en aannemer BAM het officiële startsein voor de bouw van het nieuwe stationsgebied Driebergen-Zeist.
Na de ontvangst door gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof, was er een vraaggesprek met de diverse projectpartners.
Tijdens de openingshandeling werd het bouwbord voor de verbouwing van het station onthuld.

Vernieuwing stationsgebied

De overweg van de Hoofdstraat vormt al jaren een knelpunt in het stationsgebied. Er komt een onderdoorgang onder het spoor en de wegen worden aangepast. Ook worden er twee nieuwe doorgaande sporen gebouwd. De stad- en streekbussen krijgen nieuwe haltes en fietsen kunnen in de toekomst geplaatst worden in een nieuwe ondergrondse fietsenkelder met plaats voor 3.000 fietsen. Ook worden nieuwe fietspaden aangelegd. Daarnaast komt er een parkeergarage met bijna 600 plaatsen.
Het nieuwe station wordt zoveel mogelijk energieneutraal, onder meer door zonnepanelen op de perronkappen. Project Stationsgebied Driebergen-Zeist is een samenwerkingsverband van ministerie van Infrastructuur en Milieu, Provincie Utrecht, gemeente Utrechtse Heuvelrug, gemeente Zeist, NS en ProRail.

Belang voor de Provincie Utrecht

Jacqueline Verbeek-Nijhof: “De regio groeit sterk,  en die willen we nu en in de toekomst bereikbaar houden.
De verbetering en uitbreiding van dit station Driebergen-Zeist die 16 september jl. is gestart, draagt bij aan die bereikbaarheid.
Nu is het een rommelig station waar je moet zijn, straks wil je hier zijn.”