VVD fractie tegen honoreren burgerinitiatief 'Stop de hobbyjacht'

Meer dan 1500 burgers uit de Provincie Utrecht hebben het burgerinitiatief ondertekend, dat gericht is op het stoppen van de “hobbyjacht” in onze Provincie. Met dit initiatief willen deze burgers de jacht op de laatste vrij bejaagbare soorten dieren verbieden. Tijdens de vergadering van maandag 31 oktober jl. werd het burgerinitiatief “Stop de hobbyjacht” behandeld.

Geen zeggenschap
Na toetsing aan de “Verordening burgerinitiatief Utrecht” en uitgebreid onderzoek door de griffie, kan men alleen maar tot de conclusie komen dat Provinciale Staten geen zeggenschap hebben over dit burgerinitiatief, maar alleen het Rijk. Jakob Germs, woordvoerder natuur: “ Het is gewoon klip en klaar, de Provincie gaat hier niet over. Dan moeten we de initiatiefnemers ook niet blij maken met een lege huls.”

Meer stemmen voor
Met 29 – 20 stemmen is het initiatief wel gehonoreerd.  Andere partijen waren van mening dat initiatief van burgers toch gehonoreerd moet worden, ook al gaat de provincie er niet over. Dat betekent dat er nu alsnog over gesproken gaat worden in de commissie RGW en in de Staten, terwijl iedereen nu al weet dat het niet tot het door de initiatiefnemers beoogde resultaat kan leiden.