Brede steun in PS voor VVD voorstel gebruik Duisenberg-methode voor controle Jaarrekening

Brede steun in PS voor VVD voorstel

Een motie van de VVD, mede ingediend met CDA en SGP, over het gebruiken van de zogenaamde Duisenberg-methode voor controle van de Jaarrekening en Begroting, is met brede steun aangenomen in PS. Alleen GL, CU en PvdD stemden tegen.

De Duisenberg-methode

Bij deze methode nemen een lid van de coalitie en de oppositie aan de hand van verdiepende vragen de stukken van de Jaarrekening door; zij rapporteren samen aan de Statencommissie.

Methode verkennen

FinanciĆ«n woordvoerder Anita Vlam: " De VVD vindt het belangrijk dat de provinciale Begroting en Jaarrekening goed worden gecontroleerd.  Dit wordt in PS door zowel coalitie als oppositiepartijen breed gedeeld. In de Tweede Kamer heeft VVD'er Pieter Duisenberg samen met D66'er Paul van Meenen een methode ontwikkeld voor een gestructureerde controle van de Begroting en de Jaarrekening. Deze motie roept op deze methode te verkennen en als PS ervaring mee op te doen bij de controle van de komende Jaarrekening."