Veiligheid in het OV

De controles op de tram worden aangescherpt. Er komen meer toezichthouders. Begin dit jaar vroeg de VVD om de veiligheid op de trams te verbeteren. Toen was 12% zwartrijder. Zwartrijden is ook diefstal: andere mensen moeten er voor betalen dat de tram toch rijdt. Dat cijfer ging door controles omlaag. Die aanpak werkt. De VVD wil ook de toename van agressie en geweld in het openbaar vervoer op deze manier bestrijden.

Geweldsincidenten
Ook de berovingen van buschauffeurs van de laatste tijd zijn voor de VVD onacceptabel. De toezichthouders moeten zorgen dat onze chauffeurs veilig hun werk kunnen doen en passagiers veilig kunnen reizen.VVD-woordvoerder Willem Joustra: ”Het is zover gekomen dat we geen contant geld meer in bussen trams gaan gebruiken, zodat het niet gestolen kan worden. Het gedrag van mensen in het openbaar vervoer verruwt. We gaan terugkeren naar de conducteur op de tram lijkt wel. Triest, maar veiligheid van passagiers en personeel staat voorop.”

Minder belasting
Dit is een mes dat aan twee kanten snijdt: Als mensen gewoon betalen voor de tram hoeft er minder belastinggeld bij. Daarnaast is agressie in het openbaar vervoer vaak gerelateerd aan zwartrijden. Minder zwartrijders is dus minder belasting en meer veiligheid. Terugdringen van zwartrijden kan de tram veiliger, maar niet kostendekkend maken. De inkomsten van de ov-chipkaart zijn maar de helft van wat de tram kost; de rest wordt uit belastinggeld -geld van ons allemaal - betaald. Des te meer reden dat mensen die er gebruik van maken, zich ook normaal gedragen.