Openstelling Landgoed Prattenburg behouden voor de toekomst

Landgoed Prattenburg

Prattenburg is een landgoed op de grens van Rhenen en Veenendaal. Het is van de grootste particuliere landgoederen van Utrecht. De eigenaren, de familie van Asch van Wijck, stellen het bos open voor wandelaars. De kosten voor het onderhoud en verzekering (de eigenaar is aansprakelijk als er een boom omvalt) worden steeds kostbaarder, waardoor openstelling in gevaar dreigde te komen. De eigenaren zijn op zoek gegaan naar nieuwe economische dragers die de openstelling van het landgoed duurzaam kunnen garanderen. De oplossing die hiervoor voorzien werd is bouwen op het landgoed onder erfpacht waardoor er jaarlijks een inkomstenstroom is.

Convenant onder coördinatie provincie Utrecht
Provincie Utrecht, gemeente Veenendaal en Rhenen en de landgoedeigenaar werkten onder de noemer convenant landgoed Prattenburg intensief samen om het landgoed te voorzien van economische dragers ,met als doel duurzame instandhouding van een van de grootste particuliere landgoederen van Utrecht. Dit is van belang voor behoud van het cultureel erfgoed en voor de bijdrage aan natuur, recreatie en landschap. Naast de doelstelling ter versterking van de economische dragers worden tevens doelstellingen op het gebied van natuur (EHS), ecologische verbindingen, versterking van het landschap en recreatie meegenomen. Op deze wijze geven partijen invulling aan een integrale aanpak van de opgaven op en rondom landgoed Prattenburg.

Toekomst
In het convenant is rekening gehouden met de zogenaamde ruimte voor ruimte regeling. Gebouwen die afgebroken worden, mogen elders herbouwd worden. Ook de recreatieve ontwikkeling van Kwintelooyen is hiermee veilig gesteld. Het plan is in de loop van de tijd zodanig aangepast dat de verwachte verkeersoverlast op de Oude Veense Grindweg in Rhenen tot een minimum beperkt wordt. Aangezien een deel van de bebouwing binnen de EHS staat en buiten de EHS herbouwd worden, betekent ook winst voor de natuur. Er zullen een zorghotel komen en op een tweetal plekken woningen.
Woordvoerder Jakob Germs is blij dat na grote inspanningen van alle partijen dit plan verder ontwikkeld kan worden,.