Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht

Tracébesluit en bovenwettelijke maatregelen
Tijdens een bezoek aan de regio maakte minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vandaag bekend dat zij het tracébesluit (TB) voor de aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht heeft getekend. In dit tracébesluit heeft Rijkswaterstaat diverse optimalisaties doorgevoerd ten opzichte van het ontwerptracébesluit (OTB). Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof vertelde over het advies van de regio wat betreft de invulling van het pakket bovenwettelijke maatregelen. De minister stemde met dit advies in.

De minister benadrukte de dubbele doelstelling die de aanpak van de A27/A12 Ring Utrecht heeft: de doorstroming en de verkeersveiligheid rondom Utrecht verbeteren en de kwaliteit van de leefomgeving gelijkwaardig houden en waar mogelijk verbeteren. Ook sprak zij haar waardering uit voor de samenwerking en het advies van de regio over de invulling van de bovenwettelijke maatregelen. De minister heeft 15 miljoen euro ter beschikking gesteld voor deze extra leefbaarheidsmaatregelen. De invulling van deze 15 miljoen euro is nu definitief.

Wijzigingen ten opzichte van het ontwerptracébesluit

De aanpassingen op het ontwerptracébesluit zijn voor een belangrijk deel wijzigingen op het gebied van natuur, water en landschap. Samen met de provincie, gemeenten, bewoners, het Utrechts Landschap en het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden zijn diverse optimalisaties doorgevoerd. Bijvoorbeeld het verkleinen van het ruimtebeslag op diverse locaties. Daarnaast is gekeken naar de benodigde omvang van de werkterreinen en zijn er op enkele locaties aanvullende geluidmaatregelen genomen. Bij het tracébesluit wordt de Nota van Wijziging gepubliceerd. Daarin staat een overzicht van alle doorgevoerde wijzigingen en optimalisaties.

Invulling bovenwettelijk maatregelenpakket

Het bovenwettelijk maatregelenpakket zorgt er onder andere voor dat er op een groot aantal locaties in Utrecht, De Bilt en Houten extra en hogere geluidschermen geplaatst worden. Deze maatregelen komen bovenop de geluidmaatregelen uit het tracébesluit. Hiermee wordt de geluidbelasting voor 3.000 woningen extra verlaagd met minimaal 1 tot 6 decibel. Voor enkele woningen worden woningspecifieke maatregelen onderzocht, zoals gevelisolatie of geluidwerende erfafscheiding. Het geld dat overblijft wordt gebruikt voor een nieuwe fietsverbinding tussen Rijnsweerd en De Uithof.