Ruimtelijke Structuurvisie Herijkt - winkelen en werken in de provincie Utrecht

Passend winkelaanbod

We willen in Utrecht passend winkelaanbod voor onze inwoners en voor de mensen die onze provincie bezoeken: een overschot aan winkels leidt tot leegstand en onaantrekkelijke winkelcentra. En hoewel het nog niet overal zichtbaar is, dreigt er wel degelijk leegstand. Toevoegen van meer winkels lijkt dus niet nodig, maar vernieuwing is dat soms wel.

Aandacht voor 'meter-voor-meter' regeling

De VVD heeft in een motie aan het College van Gedeputeerde Staten verzocht om te onderzoeken of aan een ‘meter-voor-meter-regeling’ kan worden gedacht als het om nieuwe winkels gaat. Deze regeling zou een plek kunnen krijgen in het nog op te stellen retailbeleid van de provincie en is bedoeld om nieuwe winkellocaties toe te staan als elders winkelbestemmingen verdwijnen. Zo kunnen de voor de toekomst meest geschikte locaties voor nieuwe winkels worden gekozen.

Ontwikkelingen bedrijventerreinen

Voor de ontwikkelingen rond bedrijventerreinen is het interessant om te kijken naar een paar moties van andere partijen. Door de fractie van 50+ zijn twee moties ingediend om twee bedrijventerreinen binnen Stichtse Vecht tegen elkaar uit te wisselen. In het regionaal convenant bedrijventerreinen is bepaald dat niet zomaar meer bedrijventerreinen mogen worden uitgegeven. We hebben hierdoor niet kunnen instemmen met de toevoeging van twee hectare toekomstig bedrijventerrein in Breukelerwaard Noord, hoewel die ons wel aansprak. Er had dan namelijk op een andere plek de mogelijkheid om een bedrijventerrein te ontwikkelen, moeten sneuvelen. Om de mogelijkheid voor de uitbreiding in Breukelen toch in beeld te houden, hebben we een motie van D66 mede-ingediend, waarin het College van Gedeputeerde Staten wordt verzocht om de regionale convenanten bedrijventerreinen te herijken.