Onderhoud infrastructurele kapitaalgoederen

Inzicht in de kosten

In 2009 merkte de Rekenkamer op dat de Provincie veel te weinig inzicht heeft in wat onderhoud van de (water)wegen en bruggen van de Provincie kosten. Onder druk van de VVD is de Provincie een systeem in gaan richten om goed voorspelbaar te maken wat onderhoud en vervanging van de wegen kost. Dat is nu goed zichtbaar en daarmee goed te plannen. De Provincie moet sparen om het wegdek te kunnen vervangen en de stoplichten te laten werken.

Verstandig beheer

Hoewel de provincie Utrecht de motorrijtuigenbelasting sinds 2009 niet heeft verhoogd, betalen autobezitters in Utrecht dus meer voor de weg dan ze terug krijgen. Het is dus extra belangrijk dat we het onderhoud en vervanging goed regelen.

Hoge prijs, lage kwaliteit

Slechts 5% van de provinciale autobelasting gaat naar de provinciale wegen. Dat blijkt uit de nota kapitaalgoederen van de Provincie Utrecht. De wegenbelasting (opcenten) wordt aan van alles besteed, maar meestal niet aan wegen. Door een nieuwe manier van kijken naar de kosten voor beheer en onderhoud worden deze cijfers onverbiddelijk duidelijk. We lopen daarmee aan tegen landelijk beleid.