De Uithoflijn wordt aangesloten op de tram naar Nieuwegein. Utrecht krijgt een heel lange tram die van noord naar zuid rijdt. Dat is nodig om de bevolkingsgroei op te vangen. De tram moet de vervoersbehoefte faciliteren. De bevolking groeit volgens de prognoses. Voor de Provincie is dat een gegeven.
Veiligheid in het OV
De VVD is blij dat het toezicht wordt versterkt en dat normloos gedrag zal worden tegengewerkt. Het geldlaadje wordt uit het OV verwijderd. Het geldlaadje dat slechts 2 decennia geleden nog veilig was. Het is een soort touwtje uit de brievenbus. Woordvoerder Willem Joustra:”Waarom is het sentiment over het touwtje anders dan over het geldlaadje? Is het verdwijnen ervan niet te wijten aan precies dezelfde oorzaak? Wat zijn we voor natie als misdaadbestrijding verwordt tot het wegnemen van verleidingen?”
Werk aan rendement
Volgens de commissie Brundlandt zijn de criteria voor duurzame ontwikkeling “people planet profit”. Bij deze tram is er helemaal geen profit. Dat was al niet zo, zo bleek uit eerdere antwoorden op vragen van de VVD. En dat blijft zo. In de toekomst moet er nog meer geld bij. Dat is niet duurzaam. De tram wordt voor de helft betaald door mensen die in de file staan om op hun werk te komen. Om dit effect te verminderen helpt het als de tram populairder wordt. Door nu vanaf IJsselstein naar de Uithof te kunnen reizen zonder overstap is een stap in die richting gezet.