Oostelijke ontsluiting Houten

Eerdere afspraken

De provincie Utrecht, gemeente Bunnik en gemeente Houten hebben op  24 maart 2015 afgesproken samen te werken aan een pakket aan maatregelen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het buitengebied tussen beide gemeenten te verbeteren. Hiervoor maken de partijen samen een integraal plan. Onderdeel hiervan zijn het stimuleren van het autoverkeer om gebruik te maken van de geëigende wegen (N421 en N229), veiligheid voor fietsers, bereikbaarheid van het Fort bij Vechten en een oostelijke ontsluiting van Houten op de A12. Op verzoek van Bunnik is daar een eventuele omlegging van de N229 aan toegevoegd. Voor de oostelijke ontsluiting van Houten is toestemming van het Rijk nodig. Inmiddels heeft het Rijk aangegeven hiervoor toestemming te verlenen en dit vast te willen leggen in een bestuursovereenkomst.

Plannen

Zoals u weet heeft Rijkswaterstaat aangegeven om - onder voorwaarden - en in dit specifieke geval te kunnen instemmen met deze aansluiting en de realisatie van de fietstunnel onder A12 en hiervoor een bestuursovereenkomst met de provincie te willen tekenen.

Met de realisatie van de toerit naar het oosten verandert de huidige configuratie van de aansluiting van de N421 op de A12 van een halve naar een driekwart aansluiting. Het vigerende “Aansluitingenbeleid” van Rijkswaterstaat gaat uit van een volledige aansluitconfiguratie bestaande uit twee toeritten en twee afritten. Uit het oogpunt van logica en voorspelbaarheid staat Rijkswaterstaat dit soort in principe niet toe.

Rijkswaterstaat heeft aangegeven te kunnen instemmen met de driekwart aansluiting onder voorwaarde deze op termijn volledig te maken. Deze termijn is niet nader gespecificeerd. Wel heeft Rijkswaterstaat aangegeven niet financieel bij te dragen aan de driekwart en een volledige aansluiting.

Tevens heeft Rijkswaterstaat aangeven dat door de realisatie van de nieuwe toerit vanaf de N421 de bestaande afrit  Bunnik (N229), die in het verlegde van de nieuwe toerit ligt, dient te worden aangepast. Uit het oogpunt van optimalisatie van de doorstroming op de A12 dienen de toe- en afrit met elkaar verbonden te worden tot een weefvak en dubbelstrooks met een vluchtstrook te worden uitgevoerd. In de eerdere plannen is uitgegaan van een enkelstrooks oplossing.

Bestuursovereenkomst

Op 14 maart jl. is deze bestuursovereenkomst getekend, vooruitlopend op de andere elementen van het integrale plan van het buitengebied. Deze bestuursovereenkomst is, zoals toegezegd in MME, getekend onder voorbehoud van goedkeuring van PS op het integrale plan voor het hele buitengebied. Minister Schultz van Haegen was aanwezig bij de ondertekening.