Marktwerking in het OV succesvol

Er is steeds minder subsidie nodig voor het openbaar vervoer. Dat blijkt uit antwoorden van het Provinciebestuur op vragen van de VVD. In 2004 betaalde de belastingbetaler 59% van een buskaartje, nu 52,8%. “Er hoeft steeds minder belastinggeld bij dankzij de marktwerking” zegt VVD woordvoerder Willem Joustra. Desondanks kost het OV de Utrechtse belastingbetaler nog steeds 150 miljoen per jaar. Deze geeft daarmee het meeste geld uit aan OV van alle Provincies.

Verdere verbetering

Joustra: “Eigenlijk klopt het nog niet dat de reiziger minder dan de helft van zijn reis betaalt. De reiziger betaalt nu 13,7 cent per kilometer, maar dat zou 22 cent moeten zijn om zonder subsidie te kunnen rijden. Het verschil wordt nu door de belastingbetaler bijgelegd.”

Alle waar naar zijn Ritprijs

De Provincie doet zijn uiterste best om het OV efficiënter te krijgen. Om het verlies van het OV kleiner te maken is echter veel meer nodig. De VVD vind het belangrijk dat de reizigers ook hun bijdrage aan het OV leveren. Je kan als OV-reiziger meer per kilometer aan reiskosten aftrekken terwijl je minder betaalt. Een rare situatie. Joustra: “De Provincie moet kijken of de prijs van de reis niet meer in lijn moet zijn met de werkelijke kosten.”