VVD scherp op handhaving varend ontgassen

Hulpdiensten rukken uit

Op zaterdag 11 maart jl. moest de brandweer uitrukken naar de wijk Zenderpark in IJsselstein omdat er op meerdere plekken een sterke stinkende gaslucht werd waargenomen. Het bleek dat een schip varend had ontgast. Dat is tegen de nieuwe regels.

VVD scherp op handhaving

Per 1 maart jl. is het varend ontgassen in de provincie Utrecht verboden. De VVD heeft zich hard gemaakt om de omwonenden van de vaarwegen niet langer in de verschrikkelijke stank te laten zitten. De VVD is van mening dat de naleving van dit verbod ook gehandhaafd moet worden.

Schriftelijke vragen
Ron van Reenen: “Het is erg  dat de hulpdiensten kennelijk niet weten dat varend ontgassen is verboden en zelfs ten onrechte aangeven dat er ter hoogte van IJsselstein een speciale plek voor is. Wij hebben de gedeputeerde gevraagd hoe het kan dat schippers niet weten dat ze niet varend mogen ontgassen. Daarnaast hebben we gevraagd hoe het kan dat ook de hulpdiensten hier niet van op de hoogte zijn en hoe dat in de toekomst voorkomen gaat worden. Naar aanleiding van de vragen van de VVD liet de gedeputeerde weten dat de hulpdiensten nader worden geïnformeerd.