De beelden van Jits Bakker blijven in de Provincie Utrecht

Het Utrechts Landschap liet de provincie vorig jaar weten dat de beelden van de bekende Biltse kunstenaar Jits Bakker niet bij het bosgebouw Beerschoten konden blijven. De beelden pasten niet in het nieuwe ontwerp van de tuin en de beveiliging kostte teveel geld.

Na gesprekken leek het dat de beelden verplaatst zouden gaan worden naar de geboorteplaats van Jits Bakker: Renkum.

Verzet en handtekeningen

Door veel ingezamelde handtekeningen, een motie in de gemeenteraad van De Bilt en diverse partijen in Provinciale Staten zijn er andere oplossingen onderzocht. Het verzet van onder andere de VVD bleek zodanig dat de beelden nu toch in De Bilt op hun oorspronkelijke plek kunnen blijven.

De Bilt en het Utrechts Landschap zijn mede verantwoordelijk

Naar aanleiding van de beslissing van Gedeputeerde Staten heeft de VVD echter wel vragen gesteld over de financiering van de instandhouding en de educatie verplichting. Wij vinden dat de educatietaak bij de gemeente De Bilt thuis hoort en dat Het Utrechts Landschap een deel van de horeca-opbrengsten zou kunnen besteden aan de beveiliging van de collectie.

Door de samenwerking houden we in de provincie een prachtige beeldentuin.